'> Kenapa Aku Masih Bujang?? | afzalsukasuki

Blog Sihatimerahjambu



Friday, March 25, 2011

Kenapa Aku Masih Bujang??

Ha tajuk aku hari ni..aku sendiri nak menyelongkar kenapa aku masih bujang.Ada di kalangan korg yg sama kes ngn aku, umur dah lewat tapi xkawen2.Lagi2 kengkwn pompuan aku..bila jmpa citer pasal kwen..jmpa je ngadu apsal xde org nakkan dia.Hehe..klu aku leh jawab soklan dia..dah lama aku kawen kak oii :)

Berbalik pada tajuk aku hari ni..aku bukak citer pun sbb ngah lyan diri sensorg, mengingatkan tiap kali aku blik kg mak abah aku mesti tanya bila aku nak kawen?Dorg sibuk nk timang cucu katanya..mula la mengarut bukan2..kata takut xsempat tgk aku kawen la sbb dorg makin tua.Yela aku anak sulong..so ikutkan kira2 asas matematik darjah 2 mmg aku la kena kawen dulu.Aku senyum je..kdg2 aku berjenaka supaya xde la serius sgt.Aku pn klu boleh nk kawen..mmg tahap wajib kawen dah aku nih.Kwn2 len sebaya aku anak dah 2-3 org, tu klu yg produktif mau cecah 5 org dah.Hehe.Blm masuk yg ter-eksiden.Hoho.So kenapa ea aku masih bujang?

Simpanan Xcukup Lagi
Ha ni sebab utama aku..simpanan xcukup lagi.Tiap kali menyimpan..xlama pastu korek tabung sbb kete buat hal, korek2 lagi sbb nak raya, korek punya korek nk bayar road tax.Klu asyik korek bila nak penuh daa.Macam kwn aku kata..klu nak tunggu cukup simpanan..jawabnye xkawen la ko Long..Betul ape yg kwn aku cakap, tapi kawen stil guna duit.Sorg lagi kwn aku ckp, time ko nk kawen..time tu akan dtg macam2 cara nk dapat duit.Perghh yg ni aku musykil ckit..mgkin sbb aku xnmpak.Aku pn klu nk kawen, xnakla tgkap muat je..xnak la org kata kwen ckup syarat.Bukan nak bermegah2..tapi aku nakkan kepuasan sekali seumur hidup..InsyaAllah mudah2an :) Klu area aku la kt Kajang tu, pling2 busuk pun RM30K la klu aku nak bes ckit.Dpat dlm RM20K pun..kira boleh lg la.Kan bes klu aku dpt hantaran yg murah.Huhu.Tp skarang msg2 hantaran dah tinggi..ai makin aku fikir, makin pening plak.

Kelas Wanita Sekarang
Apa yang aku maksudkan kat cni..wanita2 skarang semuanya terpelajar, kerja tinggi2, workaholic dan mewah2 belaka.Klu ada pun yg setaraf aku ni, koman2 nak pasangan yg kerja bes, income besar, hensem dan dah ada aset.So kat mana aku skrang?Bila aku nampak benda2 tu..secara automatik aku jadi rendah diri.Xde ape yang nak aku tayang masa aku propose smone jadi gf aku.Seyes aku xleh bagi jaminan pada dorg sebagaimana yg dorg nmpak jejaka2 tampan berkereta besar, berjawatan tinggi dlm sesebuah company..segak bergaya tampan sentiasa.Aku xde semua tu! Aku ada kereta honda lama, motor kris lama, xde rumah, gaji pun rm1400 blm tolak personal loan lagi.Nasib la kete dan moto dah abis bayar.Aku bkn nk bukak pekung di dada, tapi itu la hakikatnya yang buat aku fikir panjang..melihatkan org len buat aku jadi kecik sgt.

Wanita Pilihan
Hmm.Susah nk cari wanita buat calon isteri.Pada aku satu masalah sbnarnya.Ada org suggest alaa..cari je la awek2 kg.Ha ko hengat awek2 kg mcm dulu k?Hantaran pn sama tinggi ngn awek bandar.Ntah2 dorg demand lagi tinggi.Dengan peratusan kadar jenayah seksual skrang..korg hengat leh sesuka hati pilih?Siapa tahu cantik di luar..buruk di dalam?Ko nampak k?Luar nmpak suci je..tapi perangai mcm hantu.Alhamdulillah kwn2 perempuan yg aku kenal baik2 belaka..tapi tu la yg jd masalahnya, klu aku pilih dia..adakah dia akan pilih aku?Manusia biasa yg menjalankan kehidupan normal mcm aku ni..masih ada hak utk memilih.Bukan luaran sahaja k..dalaman dan ada ciri2 seorang isteri dan ibu.Mula2 aku akan tanya latar belakang keluarga, pandai masak @ x (sbb aku xsuka mkn lua), bekerjaya, tgk keserasian antra aku ngn dia, dan tgk sejauh mana dia blh terima aku dlm hdup dia.Aku xpentingkan paras rupa, bak kata mak aku..jgn cari yg cantik2 sgt..ckupla yg sedap mata memandang.Klu cantik2 pyah nak jaga.Mak aku pnyalah nak menantu smpai setiap kwn2 aku..semua dia suh ajak dtg mkn kt umah.Haha..dasaaattt.Tp aku bwk kwn lelaki je, kwn pompuan aku semua dah kawen.Huhu

Mindset Aku..
Bila aku hanging out ngn kwn2 aku..dorg suka usha awek.Tp xd la smpai brani nk tegur.Just tgk dr jauh je.Bila tgk awek cun chantek..mindset aku dh bgtw huh..awek ni msti dh ada bf.Bila lalu awek cun berpenampilan alim ayu..aku kata baik sgt, aku xsebaik dia.Bila lalu awek yg biasa, sedap mata memandang..berpenampilan biasa..aku ckap plak ni mesti bini org.Bila lalu awek berpakaian kemas..korporat..aku kata dia kerja besar, xsesuai.So type awek mana yg korg rasa utk aku?Mindset aku mmg dah kata mcmtu..buat aku fikir panjang sampai umur aku 28 tahun ni.Haha.Kdg2 tgk awek bkn men cun..tp bf selekeh giler, mula la aku mengomel mamat tu beruntung @ awek tu yg bodoh.Tu maknanya cinta xkenal siapa..so aku nk dpt cinta mcmtu la payah.Susah nk cari yg org boleh terima aku seadanya.Lagipun aku rasa xde org nakkan aku kot?Sbb sblm ni gf aku..dorg yg approached @ nmpak la yg aku xbtepuk sebelah tangan.Aku ni kira kategori pemalu la senang.Hoho

Cari sendiri ok!!
Mak aku suh aku cari sendiri jodoh aku.Dia xnk sekiranya apa2 yg berlaku selepas aku kawen..aku akn slhkan dia sbb dia yg kenenkan.Dengan mindset dan keadaan aku mcmni..rasa xbersemangat la nk cari.Nak tggu jodoh dtg sendri blh x?hehe.Mcm pompuan plak.Kwn2 bapak aku semua sibuk tnya bila aku nak kwen..dorg kata xsabar.Ai dorg plak yg xsabar?Bkn pe mak bapak aku ni kira org kuat la kt taman aku..So kira aku pn terkena tempias akubat kefemesan dorg.Huhu.Mana taknye..mana2 kenduri kawen mak bapak aku jd org penting, jd penyanggah la, penyambut tetamu..org ingat dh mcm mak bapak pengantin.Hehe.Kwn2  bapak aku punya beria2 nk join g rombongan meminang..siap suh tetapkan tarikh dan masa.Klu korg kat tmpat aku, korg leh rasa semngat dorg ni..aku plak blh jadi teruja.Hehe.Tapi bila aku nak meminang ank org tu?Ada gak rombongan "merisik" aku..nk kenen2kan ank dorg.Tp mak aku xnk..xd la ckp dpan dorg, mk aku cuma kata aku dh ada.Malu nk cerita tp itulah yg berlaku..Kengkawn aku pn ada nk kenal2kan..tp sbb aku pemalu dan rendah dri sgt, so aku tolak mentah2 mcmtu je.Jiran aku masa aku drjah 3 dulu..mak dia siap janji ngn mak aku nk jdohkan aku ngn ank dia bila smpi masa.Mak aku ingtkan dia gurau2 je..bila ktorg jmpa blik msa umur aku 21 kot..btul2 dia suh tunaikan janji.Giler ke hape!!Bukan xnak..bkn memilih.Aku pn xsempat fikir dalam usia aku semuda tu aku kena kwen.Then skrang pn awek tu dh kwen..ada ank sorg.Pernah time raya ada 2 mak budak ni leh gaduh dpan mak aku..msing2 nk menangkan ank msg2 utk aku.Haha.Korg msti kata aku buat cerita kn?Tp itu yg berlaku..2-2 ank dorg pn dh kwen skrang.Aku?Bila nk kwen?

Dejavu..
Mak aku kata aku kawen lewat ni..sbb terkenankan bapak aku kwen lewat dulu.Leh caya k?Aku plak pkir dulu aku kwn perempuan ramai sgt..so pembalasan Tuhan.Sbb bnyk sgt mainkan perasaan org..ni la akibatnye.Eh aku bkn player..aku kwn biasa cuma cara layanan aku tu buatkan kgkwn aku menaruh perasaan.Aku mmg dari kecik ramai kwn pompuan.Mak aku kata nsib aku xpatah..tkut gak kot2 ank sulung dia ni buang tebiat pkai maskara n blusher.Haha :D Tp bab ni aku xfikir sgt..aku cuma anggap jodoh aku lambat, bukan psal dejavu kot.Jodoh, pertemuan, perpisahan di tangan Tuhan kn?

Ha tu la sebab2 aku masih bujang dan xkawen2 smpai sekarang.Aku dh bnyak kali bercinta..selama 28 tahun ni..5 kali aku bercinta..Tapi semua stil cntact ngn aku dan kami xd masalah.Ptus pun secara baik..stil berkawan kecuali seorg.Aku sedih sbb dia dan kuarga dia sggup menggunakan ilmu hitam ke atas mak abh aku.Tp xpela..biar ape org nk buat..mgkin dia puas dgn cara tu.Tp kita yg msih waras ni jgn ikut kata hati dan dendam seperti yg dorg lakukan..klu x kita pn sama mcm dorg.Biasala lumrah manusia.Tu pn leh jd sbb knapa aku msih bujang.Hehe.Cuma aku bersyukur Allah tunjukkan segalanya sebelum aku plan kahwin ngn awek tu.Alhamdulillah :)

K la tu je aku nk cerita psal topik nih.Segala yg baik dan buruk tu..adalah ketentuan dan ujian Allah.So kita sebagai hambanNya jgn mudah putus asa, berusaha dan berdoa agar dijodohkan dgn pasangan yg baik dan sesuai dgn kita.InsyaAllah :) K kumpa lg nxt wik.Wiken ni aku nk blik Kajang.Tata :)

7 comments:

  1. salam kenal...

    mmg itulah antara sbb2 org lelaki kawin lambat...

    ReplyDelete
  2. aku dulu xplan kawin lps grad. tp dh jodoh... kalau ikut plan asal aku, 30 pun blm tentu kawin!

    ReplyDelete
  3. zura : slm kenal gak :) okies..so klu pempuan??huhu
    anum : haha..nsib ko dh kwen awl..klu x leh msuk group ngn aku :D

    ReplyDelete
  4. adoyy.. jgn la pikir bukan2 sgt..ke awak yg memilih sbnrye? haha

    ReplyDelete
  5. wahh~ macam2 kena fikir erk.ish3, :)
    alar,sy yang baru 21 ni pun orang da dok sibuk tanya bila nak kawin.weee~ sengih jela.

    ReplyDelete
  6. kesian jugak org lelaki ni kan?.. hmm macam2 kene pk.. rezki tu allah bagi..tak yah la tgk sangt ke duit tk cukup tu.. enshaallah laa.. penuhkan ilmu agama di dada.. enshaallah allah bagi perempuan yg baik.. ilmu agama pon sangt penting untuk bina keluarga..dalam zaman yang sangat terlampau mencabar neh!



    ceng3..panjang meleret komen..

    ReplyDelete
  7. isnyaAllah ada jodohnya nanti...


    p/s : kita senasib dan sekapal huhu

    ReplyDelete


Copyright © afzalsukasuki Designed by azhafizah.com