Blog Si Hati Merah Jambu

Nak Berjaya? Tiru Macam Yahudi

4:59 PM

Hari Jumaat yang mulia ni aku nak berkongsi ilmu macamana kaum Yahudi boleh berjaya. Aku tak ajar korang berperang, tetapi kejayaan sebenar mereka dibentuk dari mula..asas2 kejadian semasa dari dalam kandungan lagi. Sedari dalam kandungan lagi, bakal2 ibu yang mengandung diajar memakan makanan yang berkhasiat seperti kacang badam, susu yang diblender bersama kurma, roti yang dimakan bersama ikan tanpa kepala bersama salad yang di gaul dengan badam dan pelbagai jenis kekacang. 


korang faham ke makna simbol yang dia tunjukkan tu??


Sepanjang analisis yang aku lakukan, daging ikan bagus untuk perkembangan otak kerana mempunyai banyak nutrien penting termasuklah sebagaimana yang kita tahu sumber protein utama. Pengambilan ikan sebanyak 100 gram sehari cukup untuk menampung keperluan protein sebanyak 1/3 atau separuh dari keperluan protein harian. Ikan juga kaya dengan vitamin B12 yang diperlukan oleh sistem tubuh. Spesis ikan berlemak seperti salmon, makerel dan herring juga mengandungi 2 kali ganda kalori dari ikan lain. Tidak seperti lemak tepu dari haiwan, lemak tak tepu dari minyak ikan adalah sangat berfaedah kepada kita. Kajian yang pernah dijalankan menunjukkan seseorang yang makan ikan berminyak sekali seminggu adalah jauh dari risiko penyakit jantung dan strok.

Asid lemak Omega-3 dari minyak ikan diketahui membantu melindungi jantung dan melancarkan perjalanan darah. Ia adalah suatu keperluan (essential) kepada sistem imun kerana tubuh kita tidak menghasilkannya melainkan kita harus mendapatkannya dari sumber luar. Saintis mendapati asid lemak Omega-3 penting untuk kesihatan mata dan otak. Ibu mengandung sepatutnya menjadikan ia sebahagian dari diet mereka. Ia dapat memberi keseimbangan terhadap pemakanan sumber omega-6 yang berlebihan.


Kemudian, kaum Yahudi mengamalkan memakan buah-buahan terlebih dahulu sebelum ke menu utama. Alasan mereka dengan memakan hidangan karbohidrat dahulu diikuti buah-buahan akan membuatkan mereka mengantuk dan sukar untuk bekerja atau menerima pembelajaran di sekolah. Amalan memakan buah sudah menjadi sunnah Rasulullah di mana Rasulullah mengajar kita memakan 3 butir kurma sebelum makan ataupun berbuka puasa. Nah! Jelas sekali Yahudi mengamalkan amalan yang dilakukan Rasulullah.

Sewaktu para ibu mengandung, mereka akan menyanyi dan bermain piano. Apakah rasional mendengar alunan piano? Penemuan menakjubkan oleh dua pakar psikologi, Dr. Frances Ruascher dan Dr. Gordon Shawl sekitar akhir tahun 90-an, melalui eksperimen mereka yang mengaitkan muzik dengan kebolehan menggunakan akal fikiran terhadap sekumpulan pelajar.

Hasil kajian selama dua tahun itu mendapati kanak-kanak yang diajar bermain piano dan keyboard mempunyai kebolehan berfikir 34 peratus lebih baik berbanding mereka yang tidak bermain piano. Secara keseluruhan pula, kajian juga menyatakan muzik berupaya meningkatkan fungsi otak yang diperlukan dalam bidang matematik, sains, kejuruteraan dan permainan catur


Pada masa yang sama, si bapa membelikan si ibu buku latihan Matematik untuk dibuat supaya dengan latihan yang dibuat oleh si ibu, otak anak di dalam kandungannya dapat dibentuk dan dilatih sejak awal lagi.

Kaum Yahudi juga menganggap merokok itu satu sumpahan atau taboo walaupun mereka Merupakan pengeluar rokok terbesar dunia. Ini adalah kerana dengan merokok, akan merencatkan sel2 otak. Nikotin yang terdapat di dalam rokok akan melekat pada otak dan melekat pada gen dan keturunan perokok bakal berhadapan dengan generasi cacat otak. 


                             kandungan rokok

Nikotin Ini adalah komponen adiktif tembakau. Hal ini diserap ke dalam darah dan mempengaruhi otak dalam waktu 10 saat. Hal ini menyebabkan perokok merasa selesa kerana neurotransmitter. Akibatnya, sifat ketagihan nikotin pada otak dan tubuh untuk sementara hilang. Perokok merasa tidak tentu arah jika mereka tidak merokok. Ini yang memperkuat keinginan mereka untuk merokok lagi.

So banyak lagi sebenarnya ilmu yang nak aku kongsikan, ni sebahagian sahaja yang aku pelajari. Aku tekankan hari ini lebih kepada aspek pemakanan dari dalam kandungan lagi. So yang penting, amalkan apa yang di ajar Rasulullah kepada kita. Hadis Rasulullah yang mengatakan selagi kita berpegang kepada Al Quran dan Sunnah, selagi itu kita akan selamat. So renung2kan dan selamat beramal :)

P/s : Minum kopi amalan Rasulullah tapi Barat kata minum kopi tak bagus
        Minum Coke merbahaya kepada kesihatan badan, tapi Yahudi war2kan suruh kita minum.
        Kenapa??

You Might Also Like

0 comments