'> Pesan Emak | afzalsukasuki

Blog Sihatimerahjambu



Thursday, December 8, 2011

Pesan Emak

Assalamualaikum,



Masa kecik2 dulu mak selalu pesan..


"Along bangun, karang lambat pegi sekolah.."
"Along dah belajar ke? Esok nak periksa!"
"Along dah siapkan kerja sekolah?"
"Jangan main tepi jalan.. bahaya!"
"Along sebagai abang, mengalah la dengan adik2"


Bila aku habis sekolah, aku tak pernah lupakan pesanan mak..


"Along belajar rajin2.. jangan jadi macam mak abah. Hidup tak senang mana"
"Ni duit belanja, Along jangan boros ye. Kalau tak cukup bagitau. Mak usaha cari lain"
"Mak jauh nak jenguk Along. Along jaga kesihatan ye. Makan ubat jangan lupa"
"Along jaga diri baik2. Belajar rajin2"
"Along jangan tak makan. Tak cukup duit bagitau mak"


Sampai sekarang pun mak tetap berpesan..


"Along kerja macamana? Ok ke?"
"Along drive baik2. Jangan bawak laju2. Dah sampai bagitau mak"
"Ni mak bekalkan lauk bawak balik. Along makan la ye"
"Mak tak harapkan apa2. Mak cuma nak tengok anak2 mak gembira je"
"Along ingat pesan mak.. jangan tinggal sembahyang ye"


Itulah emak aku.. tak lekang dengan pesanan
siang malam, setiap masa setiap ketika
langsung tak pernah nampak tanda2 jemunya
tak pernah mengeluh penat
mak korang pun begitukah?

Aku tak pasti.. apa akan terjadi esok
apa ada pesan untukku lagi?
suara tuanya itu.. 
tampak tegas tapi nyata lembut
walau bingit adakalanya
tapi itulah hakikatnya
yang memapah 
jalan hidupku

Emak
aku anakmu
berbekalkan doa tulus
harapkan segala kebaikan
dilimpahkan ke atasmu
selama kau masih hidup
selama kau sudi menjadi 
emakku

Pesan emak itu
takkan Along lupa.. sampai bila
terima kasih emak..
terima kasih untuk segala2nya



47 comments:

  1. Sampai bila-bila pun kita anak mak and ayah.. =)

    ReplyDelete
  2. kena igt selalu pesan mak ayah utk kebaikan diri. kan :)

    ReplyDelete
  3. And kalau diberi rezeki tak lama lagi aku plak jadi kaki bebel. Ngehngehngehngeh... How time flies! Aku xle trima doe nak jadi tua.. Nak jadi blk anak bongsu omak abah la!!! Camno ni.

    ReplyDelete
  4. Adeh..awak, bukan mak awak sorang je yang macam tu..mak saya pun sama dan saya rasa semua mak, ibu, mama, ummi kat dunia ni macam tu..selagi mereka ada kat dunia ni kan, kita hargai la mereka... sedih..tetiba rindu kat mak.. :(

    ReplyDelete
  5. semua ibu didunia nie mcm tu...
    sentiasa doakan yg terbaik utk anaknya.....
    mcm mak kita jugak !!!!
    love u mum !!!!

    ReplyDelete
  6. pesan mak jangan dilupa..pesan ayah juga begitu..terasa ingin jadi baby semula camni..-__-'..

    ReplyDelete
  7. Mak akan berfikir dgn detail tentang anak2 dia.

    ReplyDelete
  8. setiap pesan dan nasihat dari ibu ibarat doa untuk anak anak :)

    ReplyDelete
  9. sumer mak serupa.. suka pesan2..
    tp mak kita tetap tak sama macam mak orang laen.. tetiba rendu kat Allahyarhamah mak & Allahyarham bapa kita >_<

    ReplyDelete
  10. selagi namanya mak la..
    tak lekang dengan nasihat..
    anak yang tak paham mula la nak kata ibu2 ni membebel.padahal orang sayang..

    ReplyDelete
  11. itulah pengorbanan seorang ibu..Alhamdulillah..andai kita bisa membahagiakannya..

    ReplyDelete
  12. baik buruk tetap emak..sayangi dan kasihilah mereka seperti mana dia kasihi kita sejak dari kecil lagi...

    ibu, adalah wanita pertama aku kasihi..

    ReplyDelete
  13. mama pun dah jadik macam tu sekarang..sb along mama ni lain sikit orgnya.....angah n along berbeza perwatakannya..apapun semuanya hanya sbb dia mak nakkan yg terbaik untuk ank2nya

    ReplyDelete
  14. semua mak pun macam tu..mengharapkan yg terbaik buat anak2..pesanan & kata2 mereka adalah satu doa.. sayangilah mak ayah kita selagi ada..
    *Rindu kat mak & ayah kat Kg..

    ReplyDelete
  15. terlalu rindukan mak sekarang nih...

    ReplyDelete
  16. pesan org tua jgn dilupa jangan...ewah mcm syair lak aku ni

    ReplyDelete
  17. pesanan ni la yg bakal digunakan bila ada anak nanti kan.... betul tak afzal :)

    ReplyDelete
  18. biase la tu...abg long pon mesti selalu pesan2 cmtu kt adik2 n org yg abg long syg kn....itu dinamaka sifat keibuan kahkahkah.....
    ibu sy tak main pesan2 ni....die suke membebel2 je...sbb sy ni tak dgr cakap sgt huhu....die cakap sy buat bodoh je....keke

    ReplyDelete
  19. As salam,

    Ayah dan ibu..ayah dan ibu itulah permulaan kami..

    Saya anak degil..uhuhuhu

    tapi mak abah tetap sayang.

    ReplyDelete
  20. mak salu pesan! bebaaaaaaaek gi tempat orang! potpetpotpettttttt......:D jawap saya: BAEEEEEEEEEEEEK


    Jom ikut aku g bertapa plak :D
    http://ch000tz.blogspot.com/2011/12/interconnected-friday.html

    ReplyDelete
  21. along ingat pesan mak along...


    angah ingat pesan mama angah...


    kita semua ingat pesan mak, ibu, umi, mama, bonda kita...

    mereka berpesan demi kesejahteraan anak-anak mereka, membimbing dalam pesanan, mengingatkan dalam pesanan, menyampaikan kasih sayangnya dalam pesanan....

    ReplyDelete
  22. dorg mmg suka berpesan...syg anak :)

    ReplyDelete
  23. rase sebak baca entry ekau nih, melalui pengalaman yg sama :-(

    ReplyDelete
  24. semenjak blaja nie, rangkap ke2 tu x penah lupe mak pesan mcm2 kt dri nie..rindu mak n abah sgt2 skrng! :'(

    ReplyDelete
  25. mak kamoo ada pesan x

    along blog2 jugak jgn nak mengatal taw..hahahaha

    mak segalanya2..masih dia ada lagi sentiasalah bersamanya bertya kabarnya..beri apa yg termmpu...

    ReplyDelete
  26. mum is the greatest person on earth!

    ReplyDelete
  27. salam. hye rain =p blogwalking n follow sini. em jangan lupa dengar pesanan emak leklok okay..

    ReplyDelete
  28. siyes ! tersentuh. tetiba rindu mak n ayh di kampung. huhuhu

    ReplyDelete
  29. mak kita sggup berkorban ape saje untk tgok kita berjaya . huuu .
    saya sygg mak saye !

    ReplyDelete
  30. syurga di bawah tapak kaki ibu :)

    ReplyDelete
  31. kita ada sorang je mak yang lahirkan kita dalam dunia nih,
    saya sayang mak saya... :)

    ReplyDelete
  32. aku rasa setiap mak punya bakat membebel yang tiada tandingan. walau begitu pun, ia tetap akan menjadi satu halwa telingan yang menyenangkan.

    ah rindu mak aku.

    ReplyDelete
  33. saya pun sayang ibu saya..mama tunz....ibu ckp uncle afzal ni nakal..uncle ke abang??hahah

    ReplyDelete
  34. kasih ibu smapi ke syurga..
    selagi dia bernafas..jagalh sepenuh ht..:)

    andai dia dah xde..selalulah mendoakan nya ..

    ReplyDelete
  35. :'(
    kalau dila taip entry mcm abg buat ni , confirm dila melalak .

    sayang mak selamanya :'(

    ReplyDelete
  36. uwaaa.. rindu dekat mak~!! huhuhu.. pesanan ibu adalah kata-kata azimat. <3

    ReplyDelete
  37. "owhh....mak akak pulak tk pesan apa2 pun....sbb ms akk drjah 1 mak dah takde..akak cuma dgr pesanan dari hati jer...dn skrg akak pesan mcm tu gak pada anak2..dan berharap ank2 akk akn ingat pesan akak mcm kamu ingat pesan mak kamu..."

    ReplyDelete
  38. naiemah rindu nak mak naiemah g amek naiemah ngaji quran mlm2 mcm dlu2..T__T

    ReplyDelete
  39. ibu...ibuuu..engkaulaaa..ratu haaattiku,,~~lalalalala..jasa mak bapak tak dapat kite balas..^_^

    ReplyDelete
  40. along..ak tersentuh dgn entry nie..besarnye pengorbanan seorg ibu..ak arap ko akn tros jadik anak yg baek ok..

    ReplyDelete
  41. emak adalah segalanya..syurga jugk di bawah telapak kaki emak

    ReplyDelete
  42. sedih bila tengok ada anak sanggup abaikan ibubapa...hargai dan sayangilah ibubapa sementara mereka masih hidup.

    ReplyDelete


Copyright © afzalsukasuki Designed by azhafizah.com