Jom Makan Muffin Cacing!!

11:22 AM


Perlu lebih protein dalam diet korang? Cuba menambah cacing untuk campuran coklat resipi muffin korang, atau rempah sehingga risotto cendawan dengan percikan seekor belalang.

Buku Masakan Serangga yang dilancarkan pada hari Selasa dan ditulis dalam bahasa Belanda, mengandungi ini dan lain-lain resipi luar biasa ini bertujuan untuk menggalakkan serangga seperti sumber protein.







"Saya melihat ini sebagai langkah seterusnya ke arah pengenalan serangga pada menu restoran di Belanda. Saya juga menjangkakan rakyat untuk membeli buku itu dan mula memasak dengan serangga di rumah," kata Marcel Dicke, seorang profesor di Universiti Wageningen yang pakar dalam makanan dan pengeluaran makanan.


Penyelidikan oleh para saintis di universiti menunjukkan bahawa serangga boleh menyediakan sumber terbaik protein untuk memenuhi keperluan penduduk yang semakin meningkat. Pada masa ini, 70 peratus daripada tanah pertanian digunakan untuk pengeluaran ternakan.


Dicke berkata bahawa dengan penduduk dunia yang dijangka mencecah 9 bilion pada tahun 2050, ia akan menjadi sukar untuk menyediakan protein yang cukup untuk semua orang kerana tidak akan menjadi tanah yang cukup untuk menaikkan ternakan.


Nilai pemakanan serangga adalah serupa kepada mereka daging, dan pelepasan gas rumah hijau daripada pengeluaran serangga adalah seratus kali lebih rendah daripada dalam pengeluaran babi, universiti tersebut.





P/s : balik keje kang kutip berengga sampah buat lauk *rasa ulat menguit2 nak
        kua dari molot aku plak!

You Might Also Like

22 comments

  1. eh eh 1st komentor la

    ngeh ngeh ngeh

    ReplyDelete
  2. ee geli plak aku nengok nye

    ReplyDelete
  3. ok jom ..aku nk 2 bijik ..lama xmkn mufin cacing ..mmg sdp ...hmmm ...

    ReplyDelete
  4. macam menarik je.. ak nak try buat milo ais cacing la.pastu hirup dengan straw. pasti menarik da boom sampaikan aku khayal

    ReplyDelete
  5. mcm takde benda lain nak mkn.......
    yukkk!!!! geli tekak teman....

    ReplyDelete
  6. aku tengah makan nasi ni..oiiii...

    hahhaaha...

    rela posa dr mkn ulat2 tu..

    ReplyDelete
  7. tak sanggup even badan aku tak cukup protein...yuck!!!

    ReplyDelete
  8. eiii...uweks..puasa 3 hari...

    ReplyDelete
  9. eiii...uweks..puasa 3 hari...

    ReplyDelete
  10. eeeyuuuuuuuu pelik2 lah omputih ni

    ReplyDelete
  11. aduhhh..apakah?? geli aye tgok le

    ReplyDelete
  12. malaysia ni setahu eden banyak sgt makanannya jd jgn mengada nak makan yg pelik2

    ReplyDelete
  13. aiyaaa..hilang selera tau..ni bukan tambah protein tapi kurangkan protein selera..huhu

    ReplyDelete