Pantun Fiil Orang Puasa

4:48 PM


Cukup sebulan puasanya saya
Tibalah esok raya menjelma
Mana ko blaja esok raya
Kita baru puasa ke lima!

Sedih mak tengok ucuk mak ni
Gaya dia puasa serupa nak mati
Abah dah ready nak bagi kaki
Dah tua bangka mintak puasa setengah hari

Baru aku ingat mak pesan
Membazir itu kan amalan syaitan
Daripada membazir takde orang makan
Bak karipap tu ke sini aku abiskan

Bila JAIS tangkap muka kemain tebal
Time makan tadi semua ko redah
Muka sah2 jawa dibantai cakap Nepal
Bila spotcheck ic sekali Wahgiman daa

Dua tiga kucing berlari
Mana nak sama si kucing belang
Dua tiga boleh ku cari
Manakan sama abang dalam van jenazah sorang

Tinggi2 si matahari
Anak kebau mati tertungging
Sudah lama aku mencari
Ko sorok megi dalam legging?

Pulau Pandan jauh ke tengah
Gunung Daik bercabang tiga
Jatuh murtabak di atas tanah
Tak kira! Tak kira ko kena ganti juga!

Pisang emas dibawa belayar
Masak sebiji di atas peti
Hutang puasa boleh kau bayar
Hutang mekdi ko bayar megi?

Sorong papan tarik papan
Buah keranji di dalam perahu
Orang makan ko pon nak makan
Tapi ko makan nasik aku, bikin aku berbulu!

Dalam semak ada duri
Ayam kuning buat sarang
Murtabak mamak aku dah beli
Tinggal karipap ngan kuih loyang



P/s : Seronok nak berpantun. Saja suka2. Ni pun aku rasa nak tambah lagi :D

You Might Also Like

19 comments

  1. Buka posa Makan meggi,
    Megi dimakan bersama pokde,
    Pantun afzal memang menarik hati,
    aii.berpantun ikut pengalaman diri ke..

    kuang..kuang..sila jawabbb....

    ReplyDelete
  2. malas nak berpantun.... rasa perut bergelora bila baca pantung hang zal......


    menu magee sedap sekali....
    murah apa dari mekdi...
    puasa tu bagilah cukup hari.....
    biarpun hari2 makan magee....

    ha3

    ReplyDelete
  3. nak bagi pantun puasa jugak la.....

    esok puasa lusa puasa
    hari ni dah 14 hari puasa
    puasa punya puasa
    saya dok tunggu afzal belanja


    hewhewhew...

    ReplyDelete
  4. hahhahah... boleh layan pantun2 nih... best...:)

    ReplyDelete
  5. sah! memang suka berpantun rupanya.. haha..

    jalan-jalan pergi bazzar ramadhan
    jumpa afzal sedang berkemban :P

    ReplyDelete
  6. saya suka.....


    http://blogdowh.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. alamak sy x reti nk berpantun la...
    apa pon lgi 2 minggu nk raya ..yei!!!

    ReplyDelete
  8. hari raya lambat lagi,
    pasang lagu raya macam akak kau pekak,
    kalau tak nak kena seligi,
    jangan minta duit raya kat akak.

    ha ha ha...

    ReplyDelete
  9. pergi pasar beli ikan bawal
    buat juadah di hari raya
    tak sabar tunggu 1 syawal
    dengar berita afzal sponser duit raya

    ReplyDelete
  10. bnyk pulak idea utk berpantuh eik :P

    ReplyDelete
  11. wah pandainya abam bpantun..wa klu nk bpantun serangkap mau berjam memikirnya ahaha
    salam ramadhan n salam aidilfitri :D

    ReplyDelete
  12. kreatip abg apzal nie... dengan ini saya umumkan, anda layak ke pesta pantun bagi mewakili kelas 4Delima... terima kaseh...

    ReplyDelete
  13. ok kalo tang patun patun nie memang i fail .. hahahaha

    ReplyDelete
  14. kehkehkeh semua nahu dia cun2 jer..sahih kombang kompis idung chegu bahasa tamil baca nie..

    Ada seringgit dah digelar orang kaya
    Konon nak ke pekan cari bini
    Hajat hati nak bertanya
    Afzal puasa tak hari ini

    Pergi bazar cari ikan keli
    Berkenan pulak sotong celup tepung
    Dengar kata berdozen baju raya afzal beli
    Aiii raya sakan tok ketua kampung

    Salah silap harap dimaafkan
    Terlajak kereta boleh reverse balik
    Berbuka petang nie apa nak makan
    Sedap jugak pekena apam balik

    Pergi ke zoo nak tengok burung merak
    Rupa cantik tapi kuat makan
    Berbalang kuih raya tersusun atas rak
    Haippp lepas berbuka baru boleh makan

    ReplyDelete
  15. lalu tunduk bersopan santun.. wah pandai ye ko berpantun :P

    ReplyDelete
  16. hari hari makan makan maggi kari,
    selamat menyambut hari raya aidilfitri,

    ReplyDelete
  17. hari-hari makan roti
    Makan roti sama jem kaya
    Selamat hari raya..hehehhe

    ReplyDelete