'> Bisa Gugur Jantung Gue #11 | afzalsukasuki

Blog Sihatimerahjambu



Friday, November 23, 2012

Bisa Gugur Jantung Gue #11


KLIK SINI untuk episod sebelum

Man mundar mandir di belakang kelas, adakalanya dia bertenteng dan kadang2 dia mula bermain zero-point seorang diri. Puan Mimi menggeleng gelengkan kepalanya, tak tahu apa nak jadi dengan budak sekor tu. Tu baru fiil si Man, belum masuk lagi fiil Ainul dan Hanif. Pernah sekali sewaktu Ainul dipanggil ke hadapan kelas, dia pengsan siap pakej berbuih2 mulut. Si Man maklumkan yang Ainul tu ada sawan babi. Tapi yang musykilnya, Puan Mimi panggil ke depan sebab suruh padam papan putih je pon. Yang tu satu hal, si Hanif pulak lain pulak ceritanya. Budak sorang ni suka menggentel2 bulu idong dan sering bersin dalam kelas gara2 tercucuk bulu idong sendiri. Memang pelik! Tapi bagus jugak dorang ada, takde la sunyi sangat kelasnya. Sekurang2nya ada la watak2 yang mampu menceriakan kelas.

Berbalik kepada Man yang didenda berdiri di belakang kelas. Fikirannya masih pada Ain sebentar tadi. Dia tak pasti kenapa Ain bersikap dingin terhadapnya. Sebab kes haritu ke? Isk takkan la kot? Takkan la si Ain yang tomboy penampilannya tu tangkap jeles ngan kemesraannya pada Mely?

'Seyes Man, aku rasa Ain syok kat ko la', ujar Ainul sambil pantas tangannya menguit2 lubang telinganya dengan penutup pen hingga menitis2 air liurnya dek kerana kesedapan melampau.

'Haah la Man, aku mampu bagi key tinggi lagu Black Mentor ni pon boleh perasan.. apsal ko tak boleh? Dari lepas potong tali pusat dulu aku dah sedar.. tapi ko je yang bengap, buta kayu.. mata pakai stokin. Haktuih!!', Hanif menyampuk.. tapi dari tangga bawah la sebab takut kena sungkit buntutnya dengan Man.

'Humang aih kemain budak ni, sah2 dia memang tunggu peluang je nak maki2 aku nih. Siap ludah kahak hijau pakej cili nasi lemak tu!', perghh Man panas, lantas diurut dadanya yang berbulu hasil daripada 2 kali rawatan Yun Nam. Mampu buat 2 kali je sebab mahal.

Bila teringat kata2 kawannya tu, Man mula fikir panjang. Selama ni dia ingatkan yang bebudak dua ekor tu saja nak pekenakannya. Tapi bila fikir logik akal sebagai seorang jejaka yang tak berapa nak kacak.. tapi sedikit comel, Man rasa ada betulnya telahan dorang tu. Dia tak menyangka rupa2nya si Ain terkacip juga padanya tapi sebagai jejaka yang tengah tinggi saham sepertinya.. harus jual mahal walaupun maknya mati2 kata mukanya macam itik, abahnya kata mukanya macam katak pisang dan adik perempuannya kata mukanya macam umang2. Umang2 pun ada muka? Dah tu plak semua pakat2 samakan mukanya macam menatang! Jahanam tol. Tiba2 Man teringat perbualan antara dia, Hanif dan Ainul sebelum ini..

'Man aku ada cadangan. Apa kata ko try ajak si Ain tu kua sekali. Ajak la dia pegi nengok wayang ke hape. Tapi tak perlu la ko ajak dia pegi buat gotong royong membersihkan kawasan kubur walaupun pada dasarnya itu merupakan kerja yang berfaedah. Bikin romantik sikit. Ko taknak rasa ke naik moto sama2, sambil awek blakang pelok ko dan sesekali dia tolong isikan minyak moto?', ujar Hanif membuatkan Man berfikir jauh..sejauh Batu Pahat ke Australia.

'Ko plak Ainul. Ko rasa macamana?', Man menunggu buah fikiran Ainul.. namun senyap dan sunyi.

'Ainul oo Ainul! Tolongla member, takkan la kedekut idea kot?', desak Man, namun masih tiada jawapan daripada Ainul.

'Ye la Ainul. Sian weh kat Man. Weh cepatlah sikit', sampuk Hanif membekapi kata2 Man.

'Woi mangkuk! Aku tengah uk2 ni. Mak aku tak bagi cakap la kalau tengah 'mencangkung'!! stress aku nak 'membuang'', jerit Ainul dari dalam jamban. Man ngan Hanif ketawa berdekah2 sambil tunggu turn berbaris depan jamban.

'Tengok wayang pon ohsem jugak ni', Man tersenyum sendirian. Akhirnya dia membuat keputusan untuk mengajak Ain keluar. Harapannya agar kekeruhan hubungan antaranya dan Ain dapat dijernihkan kembali. Dia taknak bermasam muka, yela walaupun si Ain tu agak kasar.. tu je la kawan pompuan yang dia ada selain Mely. Oh untuk pengetahuan si Hanif tak termasuk dalam senarai walaupun kadang2 dia pakai baju kelawar dan trim bulu kaki. Erk mintak2 la dijauhkan. Tapi tu la.. susah nak kata walaupun tak lama mengenali Ain, dia dapat rasakan ada sesuatu antara mereka. Ala yang gitu2 tu... haishh malu nak cakap.

Ruang kelas mula berbau minyak cap kapak, kelihatan Puan Mimi memicit2 kepalanya. Pada pandangan pelajar lain mungkin Puan Mimi sakit kepala sebab tak cukup tidur.. tapi hakikatnya hanya Puan Mimi sahaja yang tau lebih2 lagi bila dia sorang sahaja yang dapat melihat karenah si Man di sudut belakang kelas, menekup muka dengan kedua2 belah tangannya sambil acapkali menggeleng2kan badannya ke kiri dan ke kanan tanda blushing. Lagi menyakitkan kepalanya bila si Man sempat buat muncung itik sambil snap gambarnya sendiri. Puan Mimi lantas pengsan apatah lagi orang yang akan dapat mms gambar tersebut nanti!


                                                                          **********

Ain menggosok2 matanya yang tidak gatal. Dibacanya berkali2 mesej yang dihantar Man sebentar tadi. Man ajaknya keluar tengok wayang? Tengok wayang? Seyes ke budak ni? Selama ni kalau tak ke seksyen 2, budak tu ajak pegi cafe je. Ni sampai ajak tengok wayang siap deal tengok citer Tom Tom Bak Rindu lagi. Mimpi ke hape?

Ain berbelah bagi, kalau nak diikutkan rasa amarahnya.. boleh dibawak bergaduh tapi bila difikir sebaliknya, inilah satu2nya peluang yang ada. Ain sendiri tak tau apa kena dengan dirinya, padanya Man bukan sapa2. Takde apa yang speselnya pada budak sekor tu berbanding lelaki2 lain yang cuba mendampinginya. Tapi dia sendiri tak pasti spesis apa yang dihadapinya sekarang. Man sentiasa dalam fikirannya. Bak kata kawannya, si Man dah mandremkannya. Man nak mandrem dia? Bukan setakat mandrem.. tong dram pon tak kenal, ada hati nak mandrem! Chait!

'Takpe la, kali ni je. Nasib la ko yang ajak Man. Kalau tak..haishh', ngomel Ain sendirian tapi ternyata hatinya mula berputik, berbunga2. Mesej Man dibaca berkali2 lagi tanpa jemu, berkali2 dipastikan yang Man kali ini tidak bergurau.

'Tunggu depan kolej. Hari Sabtu pukul 10 pagi ye. Takyah bawak bekal air, kita makan lua', eh eh bergurau plak si Man. Ain dari tadi tersenyum simpul.

Ain merebahkan badannya ke atas katil sambil memeluk bantal golek. Bantal goleknya yang masam selama ini tetiba bertukar bau wangi kemain, semerbak Dolce Gabbana. Dan2 lagu Aku Suka Dia nyanyian Ainan Tasneem bermain2 di benak fikirannya.

'Nite Man..', bisiknya dalam hati.. harap jumpa dalam mimpi.





(Bersambung)

5 comments:

  1. pergh..ain jatuh cinta pada man.... copek sambung.kalau tak, aku jual novel ko ni.hahahaha

    ReplyDelete
  2. bila watak gua nak muncul?asik watak man belon jee!! :p

    ReplyDelete
  3. lama sungguh nak tunggu sambungan crita nie....tapi samakin hari semakin saspen..... apakah cinta sedar mekar dihati?????

    ReplyDelete
  4. kah3.. man pi yun nam rupanya :P

    ReplyDelete
  5. Cerita yg ada nama aku....sure sedap..kikikiki

    ReplyDelete


Copyright © afzalsukasuki Designed by azhafizah.com