selamat hari raya aidilfitri 2014

Selamat Hari Raya Aidilfitri 2014M/1435H

10:42 AM


As salam,

Depan lappy lagi ke? Aku yakin fikiran korang dah pun sampai ke kampung kan lagi-lagi berlatarbelakangkan lagu Allahyarham Sudirman - Balik Kampung, makin mencanak-canak dan membuak-buak la rasa nak balik kampung cecepat tu.

Aku balik pagi ni, dalam pukul 3. Plan sahur dalam kereta je la. Aku tak berani ambil risiko pulang selepas subuh. Kesesakan jalan raya tak boleh di pandang enteng lelebih lagi kepada mereka yang gout. Uhuk2. Cepat atau lewat, aku cuma berharap kita dapat pulang ke kampung masing-masing dengan selamat. Pun sama bila pulang dari kampung. Patuhi had laju supaya tak di saman, simpan maki hamun pada kertas saman untuk tahun-tahun yang lain :)

Di kesempatan yang berbaki beberapa hari sahaja lagi ni, aku sekeluarga menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf andai selama kita di alam maya ni.. aku ada menyakitkan hati sesiapa baik sedar atau tidak, terkata, terumpat, tersilap langkah sewaktu menegur atau apa-apa perkara yang boleh mengeruhkan hubungan sebagai sahabat alam maya.

Semoga kita dapat buka lembaran baru, buku baru dan kukuhkan lagi ukhwah kita bersama. Yang baik itu hanya dari Allah dan yang mana khilaf itu adalah kekurangan daripada aku sendiri. Semoga insan kerdil ini masih diberi ruang untuk menulis dan belajar memperbaiki diri pada masa hadapan.


Last but not least.. selamat hari raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin daripada Afzalsukasuki dan keluarga. Raya nanti jemput datang ke rumah ye :)

pantun hari raya

Pantun Hari Raya Aidilfitri 2014

10:21 AM


As salam

Dua tiga kucing berlari
Mana nak sama si kucing belang
Hari raya lagi beberapa hari
Apsal kosong je lagi balang?

Buah cempedak di luar pagar
Ambil galah tolong jolokkan
Saya budak tengah nak membesar
Minta tambah lontong lagi sepinggan

Pisang emas dibawa belayar
Masak sebiji di atas peti
Hutang kerusi belum habis bayar
Si bini tambah pulak hutang ceti

Kalau kail panjang sejengkal
Lautan dalam usah di duga
Balik ke kampung jangan lupa bekal
Jammed di highway payah di duga

Sorong papan tarik papan
Buah keranji di dalam perahu
Untung la orang anak lapan
Lepas raya boleh abah pinjam duit dulu huhu

Tinggi tinggi si matahari
Anak kerbau mati tertambat
Sudah lama aku menanti
Kata hantar kad raya.. apsal aku tak dapat dapat?

Alang alang menyeluk pekasam
Biar sampai ke pangkal lengan
Ipar duai tarik muka masam
Manakan taknya gelang raya titew penuh di lengan

Tanam kuchai rapat rapat
Agar payah puyuh berlari
Cukuplah aku bagi pantun empat kerat
Tahun depan aku buat lagi :)


Beto Kusyairy

Review Filem : CEO

1:51 PM


As salam,

Mula-mula aku tak faham kenapa ofismate aku beria-ia ajak aku tengok filem ni. Ye la nama pun filem melayu, pengarahnya pun aku tak kenal. Filem melayu dah boleh di agak jalan ceritanya. Tunggu muat naik je la. Tak berbaloi tengok di pawagam.


.. Dan hari ni aku tengok online. Serius jangkaan aku meleset. Sejak aku menghadap lappy sampai kesudahan cerita aku tak henti-henti ketawa. Senyum kambing apatah lagi. Jalan cerita santai, pelakon pun aku tak kenal tapi lakonan.. perghh santai dan mantap! Filem ini dibintangi oleh Remy Ishak, Beto Kusyairy, Cristina Suzanne, Deanna Yusoff dan Datuk Jalaludin Hassan.

Cerita pasal Adam (Remy Ishak) yang asal kaya jadi miskin dan Sufian (Beto) yang asalnya miskin jadi kaya. Rupanya ada kompot di sebalik semua yang terjadi. Aku tak nak cerita panjang lebar.. aku syorkan korang tengok cerita ni. Jalan cerita tak berat mana pun tapi aku suka bila setiap karektor berjaya membawa watak masing-masing walaupun dia hanya watak sampingan.

Komedi, santai dan brilliant! Itu yang boleh aku simpulkan. Serius korang puas hati!


P/s : Terbaekkk la Beto Kusyairy!!

jubah lelaki

Trending : Jubah Moden Lelaki

4:24 PM


As salam,

Esok aku nak ke Jalan Tunku Abdul Rahman, Kuala Lumpur. Hari tu aku ternampak ada deretan kedai jual jubah moden lelaki. Alahai lama aku cari.. kat situ rupanya dia. Aku dan beli baju melayu, tapi wife aku nak aku beli jubah. Sedondon ngan dia.. katanya la.

Aku gembira apabila jubah dimodenkan, nampak cantik dan kotemporari.. sesuai dengan citarasa dan mudah digayakan ke mana-mana majlis. Pada aku mengembalikan fesyen berjubah sangat bagus lebih-lebih lagi anak-anak muda sekarang tidak suka mengenakan jubah. Dikatakan outdated dan hanya dipakai bila ke masjid dan surau sahaja.

Harga aku riki kat Jalan Tunku Abdul Rahman average dalam RM100-RM120, murah RM50 daripada online shop. Tu harga dia letak, belum tawar menawar lagi. Kalau beli banyak, boleh mintak kurang lagi huhu.



So misi aku esok nak cari jubah moden. Warna kuning mustard. Aku tak janji kalau aku pakai nampak lebih hensem, tapi ok la. Paling jauh pun jadi cover majalah maskulin kahkahkah *suka sangat batal puasa kang!

design kad raya

Susahnya Nak Dapat Kad Raya

12:07 PM


As salam,

"Seyesly? Dapat free ke?"

Aku tergamam sekejap. "Kenapa? Ada ke nak dapat kad raya kena bayar?"

"Bukan macamtu. Selalunya kena join GA dulu, contest itu ini baru boleh dapat kad raya"

Alahai kesiannya kalau betul la macamtu. Nak dapat kad raya macam apply kad kredit. Bagi aku, kalau korang nak kad raya.. bagi je alamat dan aku akan pos insyaAllah. There is no term and condition. Totally free. Kita bukan retis nak letakkan syarat bagai.

Bila ada skype, laman sosial, emel dan android.. kad raya tak laku mana. Tapi aku tetap pilih kad raya sebab punya sentimental value. Biar nampak leceh sikit, design kad sendiri, tempel setem satu persatu.. taip alamat dan hantar tapi aku puas.

Alamat dah aku kumpul. Kad tunggu print. Dalam minggu ni gak aku pos insyaAllah. So tunggu je la kad raya yang tak seberapa dari aku ye :)


cara buat biskut raya

Resepi Mudah : Chocolate Chunk Cookies

12:41 PM


As salam,

Sedap biskut ni. Kalau korang pandai buat.. serupa Famous Amos rasanya. Apa kata korang jadikan biskut ni salah satu menu di dalam balang kuih raya korang. Tapi aku jamin biskut ni cepat habis lagi-lagi menjadi kegilaan kanak-kanak. Rasanya pun sedap. Huhu.

Jom aku nak kongsi cara-cara membuat Chocolate Chunk Cookies.



BAHAN-BAHAN

1        cawan krim mentega yang dilembutkan
1        cawan penuh gula perang
2        biji telur
1        sudu kecil vanilla
1/2     sudu kecil garam
1        sudu kecil baking soda
2 1/2  cawan tepung gandum
3        cawan coklat susu bercampur dan ketulan coklat putih*

CARA PENYEDIAAN

Panaskan ketuhar kepada suhu 375 darjah. Adun mentega dan gula ke dalam mangkuk pengadun yang besar. Kemudian masukkan telur dan vanilla dan digaul rata. Masukkan garam, baking soda dan tepung dan kacau sehingga sebati. (sehingga doh cukup lembut)

Gaulkan bersama ketulan coklat. Dapatkan bentuk bulat leper (serupa biskut) dan letakkan ke atas tray oven yang telah disediakan dan biarkan dalam ketuhar selama 8-10 minit.

(Biarkan sehingga bahagian tepi biskut yang dibakar menjadi sedikit perang. Jika dibiarkan lebih lama, biskut tersebut akan menjadi kering) Setelah masak, biarkan ia sejuk seketika pada suhu bilik.

*Korang boleh gunakan campuran lain sekiranya mahu. Ikut selera masing-masing.

Selamat mencuba.

kad raya

Kad Raya Eksklusif Afzalsukasuki

2:11 PM


As salam,

Rata-rata rakan blog aku minta alamat.. nak hantar kad raya. Aku satu haram pun tak prepare apa lagi. Bukan tak nak bagi kad biasa yang ada dijual di pasaraya-pasaraya berdekatan, tapi kalau boleh biarlah sesuatu yang eksklusif daripada afzalsukasuki. Ececeh.


Alhamdulillah, dalam sela masa sejam tadi aku sempat siapkan kad raya 2014. Last minit punya kerja. Dalam minggu ni print. Untuk tahun ni aku nak buat kelainan. Dalam kad-kad raya yang akan aku hantar tu nanti.. aku akan selitkan beberapa not duit raya secara random. So kalau kena ngan rezeki korang, mungkin duit raya tu akan jadi milik korang :)

tahun lepas punya..

Tahun lepas aku buat proper.. sebab banyak masa kot huhu. Banyak gak aku poskan kad aku tu. Sori kepada sesiapa yang request tapi tak dapat sebab aku tak sempat nak cetak lebih. So tahun ni pun sama kot, aku cetak terhad terhad.

..tadi baru siap

Kalau korang nak, boleh PM alamat korang ke inbox FB aku. KLIK SINI untuk ke FB aku. Aku tak bercadang nak wish apa-apa lagi.. raya lambat lagi :)

Pocah kaco pocah golas,
Ghaso nak makan ketupat palas..
Tapi macam malas
Eh lupo sambung, jangan lupo balas!

(namo pantun ni.. panton terlupo)

cara membersihkan kereta

Tips Mudah : Cara Hilangkan Kabut Pada Lampu Kereta

11:21 AM


As salam,

Bila usia kereta semakin bertambah, semuanya perlu diganti.. termasuklah lampu kereta walaupun masih berfungsi. Ini kerana terbentuk satu lapisan kabut pada lampu tersebut. Nak keluar duit, sayang. Ada je produk di luar sana untuk mengatasi masalah ni. Boleh tahan harganya..



Apa yang aku nak kongsikan di sini cara mudah dan lebih jimat untuk mengembalikan lampu kereta kepada keadaan asal. Sila guna UBAT GIGI! Sapukan ubat gigi pada permukaan lampu, gosok menggunakan kain ke serata permukaan dan bilas dengan air. Mudah kan? Err tapi sebelum tu pastikan semua ahli keluarga korang dah siap gosok gigi dulu :P

Selamat mencuba :)

cara asas buat cupcake

Resepi Mudah : Cara Asas Membuat Cupcake [Beginner]

11:11 AM


As salam,

Kadang-kadang kita nak beli, harganya boleh tahan di luar. Anak-anak pula asyik minta suruh beli sebab dekorasinya yang cantik dan comel. Rasanya yang pelbagai juga merupakan salah satu penyebab kenapa cupcake mudah mendapat tempat di hati masyarakat. Selain daripada itu, cupcake juga mendapat sambutan dan permintaan ramai. Nak buat tak tau..

Jadi kat sini aku nak kongsikan cara asas untuk membuat cupcake. Tapi cupcake ni perisa coklat. Korang boleh gantikan perisa lain sekiranya mahu. Harap dapat membantu.



RAMUANNYA :

1/4 cawan (25 gram) unsweetened cocoa powder (serbuk koko)
1/4 cawan (60 ml) air panas
1/4 cawan (60 ml) susu krim
1/2 cawan (113 gram) mentega pada suhu bilik

Nota: Korang boleh tambah garam pada mentega kalau korang nak. Hanya tambah 1/4 sudu kecil garam ke dalam resipi

3/4 cawan (130 gram) gula pasir putih
3 biji telur besar
2 sudu teh ekstrak vanila
2 sudu kecil serbuk penaik
1 1/2 cawan (200 gram) tepung gandum
12 cawan muffin pan
12 bekas kertas cupcake

CARA PENYEDIAAN

Panaskan oven kepada 375 F (180 C) Jangan gunakan kipas.

ADUNAN #1
Letakkan serbuk koko gelap tanpa gula dalam mangkuk tahan panas. Tambah susu dan kemudian air panas mendidih. Gaul rata dan letak tepi sehingga ia mencapai suhu bilik.

ADUNAN #2
Dalam mangkuk lain, kacau tepung dan serbuk penaik dengan pengacau dan biarkan dahulu di tepi.

ADUNAN #3
Masukkan mentega, gula dan juga ekstrak vanila, ke dalam bekas mixer. Masukkan telur satu demi satu dan digaul sehingga sebati.

Keluarkan ADUNAN #3 dan tapis ke dalam ADUNAN #2. Sewaktu mengadun ADUNAN #3 dan ADUNAN #2, masukkan sekali ADUNAN #1. Gaul bersama sehingga sebati dan lembut.

Isi kertas cupcake 3/4 penuh dengan adunan, letakkan ke dalam muffin pan dan bakar cupcake di tengah-tengah ketuhar selama kira-kira 20 minit. Periksa cupcake menggunakan kek tester atau cucuk cupcake menggunakan pencungkil gigi untuk melihat bahagian dalam cupcake sama ada sudah boleh diangkat atau belum.

Pindahkan cupcake dari muffin pan untuk rak penyejukan dan biarkan ia sejuk sepenuhnya. Dekorasilah cupcake korang mengikut citarasa krim pilihan korang.

Selamat mencuba!

buffet ramadhan bawah RM50

Senarai Buffet Ramadhan Budget RM50 Ke Bawah 2014

10:49 AM


As salam,

Kalau aku, dalam pemilihan lokasi berbuka puasa aku akan senaraikan harga dahulu lebih-lebih lagi bila melibatkan ahli keluarga atau rakan-rakan dalam kuatiti yang ramai. Jadi di sini aku senaraikan lokasi-lokasi buffet Ramadhan budget pada harga RM50 dan ke bawah.








 












Aku harap senarai di atas banyak membantu korang untuk mencari buffet Ramadhan yang menawarkan harga di bawah RM50. Selamat berbuka puasa :)