'> Tips Melembutkan Hati Anak Hyperaktif | afzalsukasuki

Blog Sihatimerahjambu



Tuesday, October 20, 2015

Tips Melembutkan Hati Anak Hyperaktif


Bismillah,

Petua ni aku kongsikan hasil pengalaman mak saudara aku yang dulunya mempunyai anak-anak yang hyperaktif. Hyperaktif kat sini aku maksudkan tak reti diam, susah nak dengar kata, suka membentak-bentak 24/7.

Hyperaktif bagus menunjukkan perkembangan secara sihat otak kanak-kanak, tetapi keburukannya pula takut mendatangkan kecederaan pada dirinya sendiri.




Tipnya mudah sahaja. Amalkan beri anak tersebut makan pati atau jus kurma 2 kali sehari, pagi dan malam. Insya Allah lama kelamaan anak itu akan lembut hatinya dan lebih dengar kata. Pati kurma boleh didapati di kedai-kedai jamu atau kedai-kedai pak Arab. Harga dalam RM10-12 sebotol sahaja. Tapi kalau tak jumpa jugak, boleh la belikan anak-anak tu buah kurma dan amalkan memakannya.

Aku sendiri nampak perubahan kedua-dua anak lelaki makcik aku tu. Nampak lebih sopan dan dengar kata. Abang dia plak dah jadi macam pemalu plak.

Jasmeen aku bagi makan jenama ni


Apa-apa pun sekadar perkongsian ilmu. Insya Allah anak yang keras hati dan hyperaktif dapat dilembutkan hatinya.


P/s : Untuk warga emas macam kita ni, selain istighfar.. aku akan kongsikan tip untuk lembutkan hati
         pasangan ye nanti


1 comment:


Copyright © afzalsukasuki Designed by azhafizah.com