Permainan Dulu-Dulu : Buku Latihan


Bismillah,

Puas aku cari, kenapa tak ada orang review pasal permainan ni ye? Yang biasa aku jumpa main kepung-titik. Guna buku latihan matematik kotak kecik, lepas tu dimainkan oleh dua orang yang menggunakan mata pen lain warna.




Dengan berbekalkan tipu daya Yahudi, aku akan cuba buat kepungan pada kotak paling luar. Rasa dah bijak ya amat la time tu.. tapi at last kalah gak. Ala aku kalah pun sebab aku lawan ngan budak darjah enam.. pengawas plak tu. Kang aku kalahkan dia, mana dia nak letak muka?

Permainan yang aku cari ni pun base on buku latihan, tapi yang bergaris. Game ni diadaptasi dari permainan Super Mario. Kita kena pilih jalan yang hendak kita lalui dan jalan yang kita pilih tu akan menentukan jalan seterusnya yang ada di muka surat sebelah. Selalunya permainan ni banyak menggunakan muka surat dan sebuah buku latihan digunakan bagi tujuan ini.





Jalan yang kita pilih tak semestinya jalan yang benar merupakan tema permainan ini. Puas aku Google tak jumpa-jumpa, alih-alih terpaksa aku buat sendiri. Sapa sangka dengan bermodalkan 40 sen (harga buku latihan dulu) kami mampu menghasilkan permainan yang mampu bersaing dengan budak kelas atas mahupun budak kelas lompat.

Kau ada?


13 Comments

  1. time sekolah dulu memang menggila main benda ni...
    sekarng dah xramai main bnda macam ni..
    lagend ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah kan? ntah sape yg asas kan pon tak tau. patutnya nama derang semua dah boleh masuk dlm buku sejarah tingkatan 4

      Delete
  2. game titik2 tu aku main.. game inspired by super mario tu xde plak di zaman aku.. ataupon aku lupa..hahaha.. best2.. gajet2 ni x main la.. LOL..

    ReplyDelete
    Replies
    1. acane la ko boleh terlepas main game yg bawah tu? kan dorang sama baya. hahaha ke ko asyik gagal ke muka surat sebelah? :P

      Delete
  3. syira main ni duluuu..hehehee..lama tak main

    ReplyDelete
  4. Aku pernah main yang atas tu jer..yang bawah tu xde rasanya =(

    http://seronoknyermelukis.blogspot.my/

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana la ko blh skip main game yang bawah tu? ko ponteng klas ea?hahaha

      Delete
  5. rasa macam pernah main game titik2 tu..satu lagi yang "sos' guna buku matematik jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. game SOS tu bukan ke yang main silang2 tu kak? saya ada main gak tu tetapi selalunya berakhir dengan kena marah ngan mak saya sebab sos kena baju. Ehh

      Delete
  6. hahaha gigih betul ko buat demo ye tok? aku tak pernah main dan tak pernah tau pun game ni? nampak sangat aku terlalu muda utk semua ini, waahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala ko mana la nak main permainan menjana IQ cenggini Zyra. Tahap ko main tepuk daun terup je kan?

      Delete
  7. ape ntah nama permainan tu zaman dulu..tak hengat dah..memang selalu main kalau cikgu tak masuk kelas..huhu..tapi yang game jalan jalan macam super mario tu macam tak pernah tahu dan tak pernah main pulak.

    ReplyDelete