5 Universiti Yang Menerima Pengambilan Pelajar Antarabangsa Teramai Di Dunia


Bismillah,

Dunia pendidikan tinggi semakin kecil apabila semakin ramai pelajar memilih untuk menyambung pengajian di luar negara. Para pelajar giat mencari universiti atau kolej yang mampu memberikan pengalaman antarabangsa, peluang untuk belajar bersama pelajar lain dari seluruh dunia dan memberi mereka pendidikan yang tinggi dan berkualiti. Selain dari pada itu, pilihan untuk menyambung pengajian di luar negara dipengaruhi juga dengan faktor budaya dan minat. Kebanyakan pelajar mengambil peluang ini untuk mengenali budaya dan keindahan negara orang.


Sebahagian data yang dikumpul untuk World University Rankings, Times Higher Education meminta semua institusi menyediakan angka mengenai peratusan pelajar antarabangsa yang mereka miliki. Times Higher Education telah mengutip data ini dan menyusun senarai 200 universiti teratas yang menjadi pilihan pelajar-pelajar warga asing. Tiga universiti yang dipaparkan dalam lima teratas ditubuhkan sejak 30 tahun yang lalu. 16 universiti dari London mempunyai ciri-ciri 200 teratas, menjadikannya salah satu bandar paling terkenal dalam kedudukannya. Malah, United Kingdom secara keseluruhan adalah negara yang paling diwakili dengan 72 universiti yang hadir dalam jumlah 200 teratas, berbanding dengan 27 dari Amerika Syarikat dan 22 dari Australia.

5 Universiti Yang Menerima Pengambilan Pelajar Antarabangsa Tertinggi Di Dunia

#1 American University Of Sharjah, Emeriah Arab Bersatu


American University Of Sharjah adalah universiti yang agak kecil dengan hanya menampung kira-kira 5,000 pelajar sahaja, dan 84 peratus daripada pelajar ini terdiri daripada pelajar antarabangsa. Sebanyak 99 buah negara diwakili di kampus, dan selebihnya merupakan pelajar negara utama di negara ini iaitu UAE, Mesir dan Jordan.

Menurut Dr Linda C. Angell yang merupakan pengarah program pertukaran antarabangsa di American University Of Sharjah, institusi tersebut mengalu-alukan 25 hingga 50 pelajar luar negara untuk belajar di sana setiap tahun dan para pelajar ini secara konsisten menyatakan yang mereka mempunyai pengalaman yang sangat baik di sini.

Dr Linda C. Angell  percaya bahawa universiti itu mempunyai kadar pelajar antarabangsa yang tinggi kerana lokasinya di pusat dunia, menjadikan perjalanan antarabangsa lebih mudah, dilengkapi dengan bandar kosmopolitan Dubai dan budaya Sharjah yang kaya.

Bahasa Inggeris adalah bahasa pengajaran utama dan universiti ini menawarkan 26 jurusan, 45 jurusan di peringkat sarjana dan 13 program ijazah sarjana.

Universiti ini adalah sebahagian daripada Persatuan Kolej dan Universiti Antarabangsa Amerika Syarikat, sebuah organisasi yang menekankan pendidikan tinggi berdasarkan model seni liberal di luar Amerika Syarikat.

#2 Central European UniversityHungary


Central European University adalah universiti bahasa Inggeris yang berpusat di Budapest, Hungary. Pelajar Central European University datang ke universiti dari lebih 100 negara di lima benua.

Universiti ini mendapat akreditasi di dua buah negara iaitu Amerika Syarikat dan juga Hungary dan ia juga menawarkan kursus dalam sains sosial, kemanusiaan, undang-undang, pengurusan dan dasar awam. Ia mempunyai nisbah pelajar perempuan hingga lelaki sebanyak 51:49.

Alumni Central European University kecil sahaja jika hendak dibandingkan dengan universiti-universiti peringkat antarabangsa yang lain dengan seramai 13,887 alumni yang merangkumi 133 buah negara.

Universiti ini menganjurkan beberapa festival yang mencerminkan budaya pelajar yang pelbagai, seperti Festival Antarabudaya, Spring Ball dan perkelahan tahunan.

#3 London School of Economics & Political Science, London


London School Of Economic (LSE) adalah hab terkenal di dunia untuk pelajar antarabangsa, dengan bilangan pelajar yang mendaftar lebih daripada 140 buah negara. Ia mempunyai perkongsian antarabangsa dengan Columbia University di New York, Sciences Po di Paris, Peking University di Beijing, Universiti Nasional Singapura dan Universiti Cape Town.

London School Of Economic (LSE) telah menduduki ranking 30 universiti teratas di dunia selama lima tahun yang lalu dan dianggap sebagai universiti sains sosial yang mengkhususkan dalam pelbagai bidang termasuk ekonomi, politik, sosiologi, undang-undang dan antropologi.

Alumni dari London School Of Economic (LSE) terdiri daripada lebih daripada 136,000 orang dari hampir 200 buah negara termasuklah 16 pemenang Hadiah Nobel dan 37 pemimpin dunia masa lalu atau sekarang.

#4 Royal College Of Surgeons, Ireland


Royal College of Surgeons di Ireland adalah universiti tertua dalam lima tangga teratas, yang telah ditubuhkan pada tahun 1784.

Royal College of Surgeons ini menyediakan pendidikan menyeluruh dalam bidang perubatan, farmasi dan fisioterapi. Universiti ini agak kecil dengan jumlah lebih daripada 2,000 pelajar mendaftar dan kira-kira 62 peratus pelajar dikelaskan sebagai pelajar antarabangsa. Di kampus Dublin para pelajar datang dari kira-kira 70 buah negara yang berbeza.

Kolej ini menyediakan kursus sarjana, pendidikan pascasiswazah dan latihan profesional untuk para pelajarnya. Royal College of Surgeons ini juga mempunyai institut penyelidikan yang terkenal.

Royal College of Surgeons ini menguatkan hubungan antarabangsa dengan menggalakkan para pelajar untuk mengambil bahagian dalam aktiviti sukarela di negara-negara membangun dan dengan menggalakkan kehadiran pelajar-pelajar terutamanya dari Malaysia, Bahrain dan Dubai.

Pada tahun 1886, Universiti Royal College of Surgeons telah menempa sejarah di mana universiti pertama yang melahirkan seorang siswazah perubatan wanita.

#5 University Of Luxembourg, Eropah


University of Luxembourg bertujuan untuk memberikan pengalaman pembelajaran berbilang bahasa, dengan menyediakan lebih banyak program ijazah yang disampaikan dalam bahasa Inggeris, Perancis, Jerman dan Perancis. Ijazah Sarjana diajar sepenuhnya dalam bahasa Inggeris. Ini mencerminkan peratusan pelajar antarabangsa yang tinggi, dengan 55 peratus pelajar yang menghadiri kuliah terdiri daripada pelajar dari Eropah dan sebagainya.

Satu semester di luar negara adalah wajib untuk semua pelajar siswazah dan terdapat banyak peluang pertukaran juga tersedia untuk pelajar tuan dan PhD. Pengawasan bersama tesis juga mungkin dilakukan dengan kerjasama universiti di luar negeri.

**********

Itu adalah 5 universiti yang menerima pengambilan pelajar antarabangsa tertinggi di dunia. Malaysia yang ke berapa? Malaysia berada di tangga ke-98 berbanding 200 buah negara yang lain. Kalau Malaysia pun kita dah rasa sesak dengan kepadatan pelajar antarabangsa, macamana pula la kan dengan 10 buah negara yang pertama. Fuhhh.

Bila dah ramai pelajar antarabangsa ni sedikit sebanyak menyulitkan mereka lebih-lebih lagi apabila melibatkan kewangan, pinjaman pelajaran mahupun urusan perbankkan kerana syarat-syarat untuk membuka mana-mana akaun bank di Malaysia amat ketat. Bukan apa terlalu banyak scam yang melibatkan institusi perbankkan jadi kawalan ketat termasuklah permohonan membuka akaun.

Sehubungan itu MAPEM (Majlis Pembangunan Ekonomi Malaysia) dengan kerjasama MPAY Sdn Bhd telah mencipta satu program MAPEM Mastercard khas untuk pelajar mahupun pekerja warga asing yang menetap di Malaysia. Urusan permohonannya juga mudah, hanya bawa passport ke mana-mana pejabat MAPEM dan dalam tempoh 3 hari mereka dah boleh dapatkan MAPEM Mastercard dan boleh buat sebarang transaksi atas talian.

MAPEM Mastercard ni berfungsi seperti kad debit mastercard yang mana ia hanya boleh digunakan sekiranya ada amaun dalam akaun sahaja. Pengguna tak perlu membuka akaun bank, hanya daftar dan boleh terus guna. Malah pengguna boleh memuat turun aplikasi MPAY Wallet ini di Google Playstore.

Sebenarnya ada banyak benefit yang ditampilkan melalui MAPEM Mastercard ini berbanding mastercard atau debit card yang lain. Untuk mengetahui lebih lanjut boleh lah layari laman web yang tertera di bawah.



1 Comments