5 Pemain Dota 2 Terbaik Di Dunia


Bismillah,

Baru-baru ni kita dikejutkan dengan kejayaan anak muda negara memenangi pertandingan Dota 2 The International 8 dan sekaligus membawa gelaran jutawan apabila membawa pulang hadiah wang tunai berjumlah AS$4,075,965 (RM16,675,810).


Yap Jian Wei atau nama mayanya xNova dan pasukannya ditumpaskan oleh wakil dari Eropah OG yang menjadi juara dan membawa pulang piala Aegis beserta wang tunai sebanyak AS$11,208,905 (RM45,861,234)

Perghh gila la. Time aku dulu nak main game nintendo Mario Bros pun ada masa tau. Kadang-kadang hujung minggu, sekadar riadah. Tapi siapa sangka permainan game boleh menjana pendapatan sehingga jutaan ringgit dalam sekelip mata. Tapi yang penting ada keinginan, kesabaran dan minat lebih-lebih lagi dalam permainan Dota ni. Bila sebut pasal Dota, tetiba aku curious nak tau siapa 5 pemain Dota terbaik dunia sekarang ni eh? Mesti income dorang lagi masyuk huhu.


Xu "BurNIng" Zhilei 


BurNIng berasal dari legenda generasi penunggang Cina, kembali dengan strategi Empat-Jaga-Satu yang masih lagi popular. Dia terkenal dengan memainkan watak Anti-Mage yang luar biasa, sehingga kan kemampuannya telah dikaitkan dengan hero-hero dahulu. Walaupun dia tidak pernah memenangi anugerah antarabangsa, pengiktirafannya dalam liga dan kejohanan utama lain seperti merangkul kemenangan bersejarah di dalam Invictus Gaming setelah menewaskan Team DK pada tahun 2014.


Amer "Miracle-" Al-Barkawi

Kembali sewaktu ketika Dota 2 masih menggunakan sistem ranking bacaan berangka (MMR) dan bukannya sistem liga medal yang kita guna pakai hari ini, Miracle- adalah orang pertama yang berjaya mencapai 9,000 mata MMR. Dia dikenali dengan kemahiran mekanikalnya yang gila-gila dan keupayaan meramal corak permainan yang tidak masuk akal. Miracle- adalah salah satu pemain yang paling menonjol yang pernah dilihat di dalam permainan tersebut. Kemenangannya dalam merangkul dua Valve Major dan trofi Antarabangsa telah menjadikannya pemain paling berjaya sepanjang masa.

Peter "ppd" Dager

Kalau nak ikutkan dia merupakan pemain yang memiliki kebijaksanaan paling hebat dan paling jahat dalam sejarah Dota 2, dan sangat terkenal dengan tekniknya yang genius. Keupayaannya untuk bermain permainan dengan menggunakan beberapa langkah di hadapan kapten pasukan lawan sangat berharga, dan dia banyak memberi kesempatan dalam memperoleh kemenangan untuk skuadnya sebelum menakluk dan membaham pasukan lawan. Pencapaian terhebatnya adalah memenangi TI5 dengan menewaskan Evil Geniuses di dalam CDEC Gaming.

Syed "SumaiL" Hasan

Pemain tengah yang bersikap ego ini sangat seiring dengan kemahirannya di lorong pertengahan. SumaiL amat agresif dan tidak gentar dalam menghadapi kemungkinan-kemungkina besar yang bakal berlaku. Selepas dibawa ke EG pada tahun 2015, dia membuat penampilannya di Kejohanan Dota 2 Asia pada tahun yang sama di mana dia mempamerkan keberanian dan kehebatan yang luar biasa ke atas Storm Spirit. Beliau telah menjadi kegilaan bagi peminat Dota 2 di China, kerana bakat dan rasa hormat kepadanya. Oh sewaktu di DAC usianya baru mencecah 17 tahun.

Xu "fy" Linsen

Dikenali sebagai dewa yang berperanan sebagai 4 'support role', fy merupakan pemain yang paling terkenal kerana corak pemikirannya kerap menghantui Rubick selama bertahun-tahun. Walaupun kedudukan yang dimainkannya tidak diketahui umum namun ia berjaya menawan hati dari sudut pandang penonton. Dia menjadikan permainan Dota 2 sangat menghiburkan dan berterima kasih kepada sentuhan ajaibnya sendiri. Perlu berhati-hati dengan tekniknya yang sukar diramal dan sentiasa membuat kejutan kepada pihak lawan pada saat-saat akhir.

**********

So amacam? Sebenarnya ada beratus-ratus malah ribuan pemain seluruh dunia yang telah berjaya menunjukkan bukti bahawa Dota atau Dota 2 tidak lagi dianggap sebagai permainan untuk mengisi masa lapang. Malah dengan sedikit kecekalan, minat yang mendalam dan erti tidak putus asa, permainan ini dapat menjadi sumber pendapatan dan mampu menempa nama sebaris mereka yang telah berjaya di mata dunia.


0 Comments