Blog Sihatimerahjambu

Kisah Ahli Neraka

9:56 AM

Ada satu kisah di mana berlaku di jurang neraka yang sangat dalam. Dalam kesekalian manusia terjerit2 memohon ampun dan ihsan daripada Allah swt, meratapi segala dosa2 yang pernah dilakukan, tangisan akibat siksaan yang tak tertanggung penuh sesalan..berlaku perbualan di antara dua orang ahli neraka di situ.



A : Wahai sahabat.. kenapa kau dicampakkan ke dalam neraka?

B : Di dunia dahulu terlalu banyak dosa2 besar yang telah aku lakukan dan
aku sendiri rasa tak layak untuk memohon ampun daripada Allah akibat 
terlalu malu. Bagaimana pula kamu?

A : Hmm..sewaktu di timbang amalanku di padang mahsyar, 
pahala amalanku kurang satu zarah. Lalu aku dicampakkan ke sini

B : Benarkah sahabat? Aku pula punyai timbangan amal sebesar zarah.
Andaikata ini dapat membantumu, aku sanggup berikan sezarah
amalanku ini agar kau dapat lepas dari siksaan neraka ini.



Perbualan mereka di dengari oleh malaikat Malik, lalu perkara itu dikhabarkan kepada Allah swt. Allah berfirman dengan maksud Dia Maha Mengetahui segala apa yang berlaku, lalu dengan ihsan Nya, Allah mengarahkan agar malaikat Malik memasukkan kedua2 ahli neraka tersebut ke dalam syurga.


P/s : Kesimpulan daripada kisah ini, Allah Maha Mengetahui setiap apa yang berlaku walaupun 
        sekecil zarah. Jadi jangan sesekali putus harapan dan bergantung harap la dengan Allah. 
        InsyaAllah ihsan Allah ada di mana2 keadaan. Wallahu'alam



You Might Also Like

40 comments

  1. nice sharing..

    Allah Maha Besar dan Maha Mengetahuisegala sesuatu...

    ReplyDelete
  2. Terima kasih!

    Insaf kejap...

    banyak nyer dosa kita buat setiap hari...

    mati pulak makin dekat...

    masyAllah...

    ReplyDelete
  3. Allahuakbar ! hanya padaMu yaAllah tempat kami bergantung.

    *kisah terbaek di hari jumaat :)

    ReplyDelete
  4. berbahagia lah mereka yang mengasihani saudaranya sebagaiman dia mengasihani dirinya sendiri ..:)



    excellence!

    ReplyDelete
  5. berbahagia lah mereka yang mengasihani saudaranya sebagaiman dia mengasihani dirinya sendiri ..:)



    excellence!

    ReplyDelete
  6. Allahuakbar! Allah lebih mengetahui segala. rasa insaf bila baca. tu la penangan mengasihi sesama makhluk Allah.

    ReplyDelete
  7. di pagi jumaat memang membawa keinsafan dengan tazkirah berguna..terima kasih

    ReplyDelete
  8. ReramaUngu - betul tu.Segala yang berlaku adalah ketentuan Allah azza wajalla

    ReplyDelete
  9. Simanis - noted!memang ada plan nak bercerita pasal mati

    ReplyDelete
  10. Cik pieQa - maceh ye :) sama2 la kita berkongsi ilmu yang Allah berikan :)

    ReplyDelete
  11. hatikubaik - ye bro.sesama la kita menjaga di antara satu sama lain

    ReplyDelete
  12. Cik Azizah - kita tak tau ihsan Allah di mana,apa yang kita mampu lakukan..terus berusaha,berdoa dan tawakal

    ReplyDelete
  13. Burung - insyaAllah.sesama la kita memanfaatkan ilmu yang ada :)

    ReplyDelete
  14. terima kasih peringatan wak.

    ReplyDelete
  15. sama2 la kita memperingati ye :)

    ReplyDelete
  16. Thx for Sharing..
    Saling ingat mengingati..
    Sesungguhnye Allah Maha Mengetahui setiap apa yg berlaku..

    ReplyDelete
  17. Lily - yup sesama la kita mengingati ye mummy :)

    ReplyDelete
  18. Awk dapat artikel ni dari sumber mana ya?.. Belum pernah jumpa artikel mcm ni.. nice share..

    Semoga kita semua dapat menjejaki bauan Raihan .. AMin!

    ___________________________________

    Toyota Vios Sempena Hari Raya Ini

    Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak ya sahabat blogger.

    Jangan lupa untuk mengimarahkan surau dan masjid di kawasan anda!

    ReplyDelete
  19. MasyaAllah.. Begitu besar keagunganNya.. Alhamdulillah.. =)

    ReplyDelete
  20. Khairol Ikhwan - saya dapat dari ustaz yang bagi ceramah agama dulu :)

    #insyaAllah sama2la kita berusaha ke arah itu.Amiinn :)

    ReplyDelete
  21. Jehanfrhin - yup Allah Maha Agung dan Dia Mulia dengan 99 namaNya yang lain.Jadi tiada apa yang mustahil bagiNya :)

    ReplyDelete
  22. Nice entry...for peringatan dan muhasabah diri..huhu

    ReplyDelete
  23. milo - ye peringatan untuk diri sendiri dan kengkawan lain :)

    ReplyDelete
  24. misyamissyou - Allah juga Maha Penyayang :)

    ReplyDelete
  25. Terima ksh,entry yang bermanfaat. Allah knows the best. (^_^).

    ReplyDelete
  26. bersusah didunia..bersenang2 diakhirat..jangan bersenang2 diduni..bersusah payah diakhirat..

    ReplyDelete
  27. wah! thumbs up!
    suke bace enrty yg bOleyh igt mgigati sesama manusia.. ;)

    ReplyDelete
  28. memang terkadang manusia terlupa bahawa Allah sntiasa memerhatikan setiap gerak geri manusia..=)

    ReplyDelete
  29. yup manusia dilahirkan dengan sipat lupa :) jadi tanggungjawab kita ada sering memperingati sesama sendiri :)

    ReplyDelete
  30. sbb tu kite kne selalu muhasabah dieri n rajin2 laa doa dkt Allah :)

    ReplyDelete
  31. betul tu Teha.Kita je kadang2 lupa. Allah tak pernah lupakan hamba2nya

    ReplyDelete