'> Aku Yang Insaf Di Hari Raya | afzalsukasuki

Blog Sihatimerahjambu



Sunday, August 28, 2011

Aku Yang Insaf Di Hari Raya

Sherry termenung jauh. Pandangannya dilontarkan sejauh mata memandang. Jari jemarinya ligat menggulung2 hujung rambutnya yang ikal mayang. Sesekali kedengaran DJ radio memutarkan lagu retro raya, jiwanya mula sebak. Hatinya kembali pilu apabila melihat keletah anak2 kecil di luar sana yang berlari2 sambil bermain bunga api. Matanya bergenang namun cepat2 dikesatnya pada hujung lengan baju. Fikirannya kembali terawang2.. jiwanya kosong.


"Salam Sherry. Ai tak balik raya ke?", Saiful jiran sebelah rumahnya tiba2 menyapa menyebabkan Sherry sedikit tersentak. "Tak la Saiful, saya macam tahun2 sudah la..beraya kat KL je ni", Sherry membalas sambil cuba mengukir senyuman walaupun tampak hambar. Saiful tidak mahu bertanya lebih2, takut dikata jaga tepi kain orang. Sherry kembali masuk ke dalam rumah setelah hampir setengah jam duduk di laman rumahnya. Dia memerhati setiap inci rumah, lengkap dengan perabot dan perhiasan mewah2. Kalau lah abahnya dapat melihat kejayaan dia sekarang.. pasti abahnya turut berbangga.

"Anak derhaka! Apa nak jadi ngan kau ni ha!Apa yang kau terkejar2 sangat ke Kuala Lumpur tu?Kenapa kat kampung ni dah takde kerja untuk kau lagi?", berdesing telinga Sherry apabila abahnya membuka mulut. Tapi dia tetap berdegil dengan keputusannya. Dia nekad untuk mencri rezeki di Kuala Lumpur walaupun dia tahu abahnya lagsung tidak merestui cita2nya itu. Di penjuru sudut rumah, maknya menangis teresak2. Kalau nak diikutkan hati, tak sanggup dia melihat maknya menangis..tapi setiap kali di tengking, di herdik, makin meluap2 niatnya untuk ke Kota Metropolitan itu. "Sekali kau keluar dari rumah ini..sampai mati pun jangan harap aku nak mengaku kau sebagai anak!!". itulah kata2 terakhir abahnya sebelum Sherry melangkahkan kaki pergi meninggalkan mereka sendirian di kampung. Dia menangis seadanya.

Ah apa nak jadi aku tak peduli. Hampir 7 tahun dia menghambakan diri mencari rezeki.. nah sekarang dia akan tunjukkan bukti kepada abahnya. Dia nak abahnya tahu yang segala usaha yang dilakukannya selama ini tidak sia2. Sherry memandang cermin, dia tersenyum puas. Ye kali ni dia nekad..senekad hatinya sewaktu meninggalkan mereka berdua dahulu. Mengenakan shawl serba ringkas dan kebaya yang baru ditempahnya.. Sherry berangkat ke kampung halamannya di utara tanah air berbekalkan Toyota Caldinanya. Heh dia pasti abahnya kagum!!Dia mahu penduduk kampungnya datang melihat sendiri kejayaannya di pagi raya.

Sesampainya di kampung, Sherry mendapati banyak mata yang memerhati kenderaan miliknya melintasi mereka. Kembang kempis hidungnya, hampir2 puas. Masih belum cukup selagi abahnya tak mengakui hasil usahanya selama ini. Setibanya dia di depan rumah, Sherry mengetuk pintu memberi salam. Kelihatan ibunya menguak pintu..uzur benar orang tua itu. "Ye cari sapa nak..?" belum sempat ibunya menghabiskan ayat, Sherry terus memeluk erat. "Mak, ni saya mak..anak mak yang dulu dibuang abah", Sherry sebak mula teresak2. Maknya tergamam..dari belakang abahnya muncul memandang tepat ke arah keletah mereka berdua.

"Abah..Sherry balik abah. Maafkan Sherry..", tak sempat dia menghabiskan kata2, abahnya dengan pantas melepaskan penampar.. kelepek ke pipi gebunya! "Anak haram. Aku baru nak touching2 tengok anak aku balik beraya..tapi ko datang bawak bala kat umah aku ye!!Sherry kepala hotak ko berjambul??Ko tinggalkan rumah sebagai Saripudin, sekarang ko balik sebagai Sherry pulak!!!", sekali lagi abahnya bagi flying kick dari jarak 10 meter, kemudian di sep oleh maknya yang terus melakukan buah penyudah Stone Cold Steve Austin. Aiyarkk Sherry lupa yang dia terbawa2 penampilan maknyahnya tu ke kampung halaman..dan sekali lagi, buat kali kedua Sherry dihalau berambus malah punggungnya sempat ditendang oleh Ketua Kampung yang baru balik dari beli juadah berbuka. "Baru aku nak insaf..beraya sensorang lagi la aku jawabnya!! Waaaaaaaa"

P/s : Buruk bebenor kalau jantan nak jadi maknyah!


16 comments:

  1. adoi kantoi sudah..jd maknyah ka.? patutla kene flying kick.!

    ReplyDelete
  2. maknyah..~?? i perempuan tulen okeh~! kehkehkeh..=D

    ReplyDelete
  3. adehhh...baru nak feell..ceiT!

    ReplyDelete
  4. aiNa yaZiD - kehkehkeh ye saya tau :) gurau2 manja je.haha

    ChaCha - haha menyempat la awk punya feel.tu kat dapur ketupat dah masak blom?haha

    ReplyDelete
  5. haha ...ada2 je hang ni ...


    P/S: selamat hari raya bro ...maaf zahir batin :)

    ReplyDelete
  6. hatikubaik|mohdhazlan Dreadlock - selamat hari raya gak bro, maafkan aku andai ada pape salah ngn ko ye :)

    ReplyDelete
  7. wah . terkene lagi . haha . ingatkn pompuan . maknyak rupenye

    haha

    selamat hari raya . ye

    :)

    ReplyDelete
  8. ::ini belog saya . cinta hati saya:: - hehe jangan marah ea :) samat ari raya dik :)

    ReplyDelete
  9. hahahaha..ye sy tau~! Sy pun gurau2 saja..=)gurau2 raya.=P
    selamat hari raya afzal..(^^,)

    ReplyDelete
  10. perempuan tiruan ke bang?...hehe

    ReplyDelete
  11. aiNa yaZiD - hehe selamat hari raya jugak aina :) nanti datang beraya kat kg ye :)

    Khairil - ai i tulen nok!baru operate.kahkahkah

    ReplyDelete
  12. chait..baru je org baca tacin2 air mata nk bgenang tuh..hahahaha..pengakhiran yg bahagia..muehehehe..:D

    ReplyDelete
  13. cik bulan - tak bahagia sangat la sbb kena halau dari umah.hehe :P

    ReplyDelete
  14. hang ni mmg teghok la saripudinnnn

    ReplyDelete
  15. beraya kat kmpg..? insyaallah kalau takde aral, sampai la ke sana. =)

    ReplyDelete


Copyright © afzalsukasuki Designed by azhafizah.com