Mana Daa Baki Duit Aku ??

3:18 PM

Assalamualaikum,


Kelmarin aku ingat nak ubah selera. Wiken kan, sehari suntuk free..so petang tu aku membujur lalu melintang pukang ke bazar ramadhan kat masjid bandar. Besar bazar kat situ, di samping banyak pilihan juadah.. terdapat jugak banyak pilihan awek2 yang sedia dijadikan calon isteri. Malah bagi mereka yang baru berjinak2 untuk memakai shawl, mengenakan mekap dan dan berfesyen..haa bazar ramadhan adalah tempat yang sesuai untuk mencari contoh2 yang sesuai. Kehkehkeh




Aku pelik roomate aku giler tau fu fah. Hari2 dia tibai benda tu. Tak jemu2. Aku pun bila dia asyik makan tanpa pelawa, kesat air luir je la. Nekad nak kena gak cari menatang tu untuk berbuka. Aku tulis dalam list menu yang perlu dibeli. Bukan budget, tapi fiil aku ni.. plan kat umah lain, bila sampai ke bazar lain pulak yg aku beli. Rambang mata tengok semuanya sedap2 belaka !!


"Dik bagi tau fu fah 1", sambil aku menghulurkan not RM2 kepada adik manis tersebut. Tersenyum sipu dia, ai comel2. Nasib awek tau fu fah.. kalau awek jual bayam kompom aku ngorat! Sukati aku la nak ngorat sape.. lagipon aku suka makan bayam! Haha. Aku tengok awek tu terkedek2 ke belakang gerai.. nak tukar duit la gamaknya tu. Sesambil tu mata aku meliar melihat gerai2 yang ada di situ. Perghh sesak dah macam pesta fesyen. Pegi bazar je pon, bukan nak pegi majlis tari menari.


"Ai lama pulak adik ni tukar duit", aku merungut sendiri. Jam kat tangan pukul 6.45 petang. Alamak sekali aku tengok adik manis tu boleh bergurau senda,siap main konda kondi kat belakang gerai. Ai macamana nih? Tau fu fah RM1.50, baki 50sen aku mana? Bukan nak berkira, tak cukup 50sen ni..tak isi minyak moto aku. Takkan la aku nak isi minyak singgit setengah? Drop la my waterface okeh!


Kelibat aku melambai2 akhirnya disedari adik manis tersebut. Nak marah ke tak nak?Aku mula bercatu2. "Dik mana baki abang lagi 50sen?", perlahan tapi tegas dengan tangan mencekak pinggang. Kalau tangan aku letakkan kat ketiak nampak macam tak serius pulak kan?Kan aku kena buat gaya marah ni.. konon2nya. "Err..maaf.." Belum sempat dia habiskan ayatnya, aku pantas tersengih. Haa aku dah agak mesti budak ni terlupa!! Kembang kempis idong aku menahan amarah cinta. "Maaf bang..harga tau fu fah RM2, bukan RM1.50" Erk!! Keras aku sekejap.RM2?? Selalu aku beli kat pasar malam RM1.50 je?? Aku berundur sikit ke belakang dan melihat kain rentang gerai. TAU FU FAH RM2.


Aku pandang balik adik tu dengan muka sedikit kelat. Tak tau nak buat alasan apa. "Eh Herman Tino kat sana!!" Cepat2 aku berpaling dan blah dari situ. Esok kalau nak singgah beli lagi, aku ingat nak pakai shawl, harap2 adik tu tak perasan muka aku :P


P/s : Tengok dulu tanda harga sebelum beli ye :) Semua juadah dah naik
         harga time pose







You Might Also Like

40 comments

  1. RozSyah - isk3 kijam tol statement itu.terguris hatiku ini.haha :D

    ReplyDelete
  2. hahahha..silap la kalau ekau cr awek kat bazar ramadan..
    semuo jenis kuat melantak...huhuhu..tau fu fah ni sodap..tapi kalau mkn lobih bole jadi kanser..

    ReplyDelete
  3. bwahha..dgn konfidennyaaaaaaaaaa!

    ReplyDelete
  4. hahaha.. maluuuu..

    mn ad taufu fa hrga 1.50 da skg.. sumr rm2 la.. hehe

    ReplyDelete
  5. hahaha....awak2. lain kali tgk dulu daa. mcm mana ghupe afzal pakai shawl ea.? haha..sekarang semua bnda nak naik harga. woah, taufufa memang sodap.~! (^_^)

    ReplyDelete
  6. apek poyo - yeke?seyes?aku ada dengar kalau makan bebanyak boleh menambahkan hormon wanita.hmm..nasib aku baru makan 7 kali.haha

    ChaCha - konfiden itu perlu ye wak.hahaha

    syafa - eh sini kat pasar malam rm1.50 lagi.tu yg agak terkejut bila tgk rege rm2.huhu

    ReplyDelete
  7. aiNa yaZiD -haha saya ingat harga sama..sebab biasa beli memang rm1.50 je pon.ai tak tau plak dah naik harga.tak yah la awk byangkan sy pakai shawl..dah kompom2 sy iras2 lisa surihani.haha

    ReplyDelete
  8. kah3,...tu la,..lain kali nak beli apa2 jgn dok gopoh sgt,..tengok harga elok2,..hehehe,..hermantino xleh blah,..klu justien bieber ke mau la gak bdk tu pusing,..lalalala

    ReplyDelete
  9. sekarang sume da nek harga

    len kali nak membeli tu tengok betoi2 harganye ye . hhe

    :)

    ReplyDelete
  10. tesedak herman tino tetiba nama dia kena sebut...

    ReplyDelete
  11. hahaha...ntah dak 2 kenal ke tak dengan herman tino 2...mahalnyer tau fu fa pai rm2...kt tmpat wani bwu rm1 p tak ta la kuantiti sama ke tak lagipun segamat daerah kecil je...btw...entri nie jd moral value untuk semua er :)

    ReplyDelete
  12. hahahahahah 2 ler padannyer klu over confident...wakakaka...klu kami tak ler lalu situ dah klu tak mesti dak tu gelak sampai tegolek2 punyer...

    ReplyDelete
  13. xpe..belajar dari kesilapan..haha

    ReplyDelete
  14. ni wajib tanam muka dalam pasir ni apzal. hahahah!.

    awat mahal ngat taufufa 2 ringgit?. kat kelantan seringgit je sebekas. banyak dan sedap pulak tu!. kui kui~

    ReplyDelete
  15. ahahaha...malu wey!! ahahaha, len kali tnya arga dlu

    ReplyDelete
  16. Saje tanya duit balance..sbb nak ngorat ker?? kihkihkih (^_-)

    ReplyDelete
  17. haha..gaya penulisan macam orang dah bekerja tak macam buku budak sekolah

    ReplyDelete
  18. KiNa - haha herman tino la baru masyukk.justin bibir tak denye singgah beli cendol kat bazar ramadhan.haha

    ::ini belog saya . cinta hati saya:: - tak budget pon harga dah naik.setiap tempat berbeza2 pulak harganya :)

    ku-cit - kehkehkeh.bangga lagi ada la.mujur dia takde blog.klu tak boleh backlink.hehe :P

    wany azmy - rm1!!eh murah tu.jimat dah rm1.hmm adat orang nak meniaga kan..kalau taknak beli,10 orang lain akan beli :(

    Cik Kasut - kehkehkeh.amboi gelak sakan nampak?batal pose baru tau!!haha

    op anaz - malu2 kucing aku.nyampah.haha

    cik kiwi's - haah mahal kan?agaknya kalau kat kwsn pekan2 kecik,murah je kot?

    kak lang - ala kak lang aku ingat harga yang sama jugak.isk3

    Cik Ice - haha takde det balance tu..menolak la moto jawabnya sbb takde mnyak.haha

    Mohammed Faizal - kahkahkah.gaya penulisan mcm org dh keje ye?tapi pemikiran mcm budak2.hahaha :D

    ReplyDelete
  19. kah kah kah.. hang memang gelojoh.. tak pasai2 memalukan diri sendiri..

    sok amik no tepon awk tuu then bagi kat aku.. aku nk order taufu fa nk buat moreh kat masjid. ada bran???

    -bagi idea kat ko jerr nihh cara2 nk ngorat_

    ReplyDelete
  20. wan_cikgumuzik - kahkahkah tanak la.kuota aku dah cukup bro.kang tak pasal2 patah pinggang aku kena karate!!haha:D

    *no tepon awek tu takde,no tepon abg gersang kat pintu tandas awam ada aku nmpak tadi.ko nak ke?haha

    ReplyDelete
  21. hahah tempat aku harga masih satu inggit....

    ReplyDelete
  22. my peberet tau fu fa....semua dah naik....kat melaka nie ada yg rm1 lg :)

    ReplyDelete
  23. tnZackJ - tempat bro katne?murah lagi tu :)

    stellaizz - yeke?kalau cenggitu kena balik kg kat melaka la baru leh makan puas2.uhuk3

    ReplyDelete
  24. tau fu fah tu mkn sejuk2 sedap..hahahahaha padan muka tu lah eksen sgt..

    ReplyDelete
  25. el - mana ada eksen.kontol macho je.haha :D

    *mmg nak tulis kontol okeh..bukan typo :D

    ReplyDelete
  26. bukak pose ni nak makan taufu faaa....huhhuh

    ReplyDelete
  27. harrazdani - hari ni tau fu fah takde.hari ni hari tau fu fah sedunia.haha :D

    ReplyDelete
  28. lah.. buat malu je.. hapa lah abg afzal.. serius lawak.. sepatutnya buat tak puas hati debate pasal harga tau fu fah tu. baru rancak.. haha

    p/s : kenapa natang tu nama tau fu fah? fah tu apasal? seumur hidup tak penah makan. nama pelik. lalala~

    ReplyDelete
  29. EKIN - isk2 nak debate2 plak.nak kena ada penjaga masa plak.haha :D

    *taufu fah tu..tauhu ifa punya :P yeke??

    ReplyDelete
  30. mentang2 ah saya budak sekolah. saja nak cakap penjaga masa kan, jahat gila.
    tu ah, kena surf sejarah nama tau fu fah kat google.

    ReplyDelete
  31. EKIN - yes,buat entry then inform abg yek :) gud2 :)

    ReplyDelete
  32. haha..standard r 2 hengget..=p..zaman bila cit beli 1.50..kah3x..

    **mesti budak tu gelak kuki kuki kan lepas tu..hahaha

    ReplyDelete
  33. cik bulan - eh kat pasar malam rm1.50 je la mel oi :) ni tak gelak,terus bg kontek namber.haha :D

    ReplyDelete
  34. walah-walah walawei !!! (",)..
    harge tau fu fah di kuantan memei rm2 la afzal..yuhuhu..2la, byk sgt erk maen ngn org bazar..last terkena balek..kuikui..org joho kan xpgil taw tau fu fah..diorang paggil tauhu lembik..sebab 2 1'st den dok kuantan..den sumbat sekejap !! pino !! muahahaha..=D

    ReplyDelete
  35. manis kot tau fu fah. elok buat berbuka. haha

    ReplyDelete
  36. smela. wktu aritu alin blik jb. g bazar sne. beli roti john. then, bg la Rm5. pastu duk kt situ tnggu baki. abg uh wt bodoh je. try tnye akk tu, bpe roti john ni. akk tu ckp Rm5. fuh! sumpah ase malu plak duk tercongok kat situ tnggu baki. heee. =)

    ReplyDelete
  37. hari ni berbuka taufufa...(^__^). ingat dekat sini je mahal..rupanya kebanyakkan bazar da naikkan harga makanan...

    ReplyDelete
  38. ♥Aien Najwa♥ = la apsal tauhu lembik?tak klass tol.haha :D panggil taufu fah la baru amerika!!haha

    buyat(bebola tomato)= haah btol2?tapi apsal kat?ko tak pernah rasa?

    fadzlynniza = mak aih rm5!!!memang patut pon awk dok berdiri tercongok kat situ mntak baki.kalau sy mau gaduh berguling2 tarik rambut.haha

    aiNa yaZiD = wah semangat dia cari taufu fah ye?hehe :D haah la semua mknan naik harga kan :( harapnya lepas bulan ramadhan turun la balik kan?

    ReplyDelete
  39. besela..nenek den orang jawe..kuikuikuikui..=P

    ReplyDelete