Puasa Siapa Yang Batal Sebenarnya ??

9:09 AM

Masa aku sekolah rendah dulu2, time puasa la kan.. biasala mood time pose cenggini muka masing2 macam kain buruk. Budget kalau buat muka paling kesian, dapat kebenaran berbuka separuh hati kot? Hehe. Dah nampak anak murid terlentok baik punya.. ustaz aku pun keluar dari topik pembelajaran. Dia tanya satu soalan yang kadang2 buat aku musykil sampai sekarang walaupun aku dah tau jawapannya :)


Dia punya soalan tu buatkan aku ngan kengkawan lain jadi tak mengantuk. Otak mula berfungsi agaknya kot? Dia bukak topik pasal perkara2 yang membatalkan puasa, dan antaranya ialah memasukkan sesuatu ke dalam rongga badan. Ustaz aku maksudkan di sini korek hidung.

Soalannya berbunyi begini. Sekiranya kawan kita dengan sengaja mengorek hidung kita, puasa sapa yang batal?? Heh garu kepala aku sekejap. Korang rasa??


P/s : Bila datang situasi macamni, berfikir panjang gak aku nak teruskan puasa atau tak :P

You Might Also Like

30 comments

  1. Puasa dua2 pun tak batal...haha...
    pendapat saya je ni...

    tapi, saya tak reti nak terangkan ape sebab tak batal...mungkin kerana dia korek idung awak bukan dengan kerelaan awak, jadi awak kena teruskan puasa...

    sila rujuk pada yang pakar...
    kat masjid permatang badak tu ade ustaz rosli...boleh tanye...hehehe

    ReplyDelete
  2. hah sudah, kena guna kalkulator nak jawab soklan ni....heheh

    agaknya puasa yang kena korek tu kot batal... err rasanyalah :)

    ReplyDelete
  3. simanis - yeke?kalau rujuk ustaz masjid jaya gading boleh tak?hehe

    ReplyDelete
  4. Miz Novexx - hehe ce teka..ce teka :P

    ReplyDelete
  5. hahaha. mak aih. payah tahap soalan spm syariah islam ni..nak kena tanya kat tanyalah ustaz tb 9

    ReplyDelete
  6. ok. afzal. selepas tanya ustazah yang pakar. jawapannya puasa orang yang kena korek hidung tu yang batal. sebab...

    antara perkara yang membatalkan puasa kan memasukkan sesuatu ke dalam rongga. jadi, orang yang memasukkan jarinya kedalam hidung kita dengan sengaja. hidung tu maksudnya rongga kita. jadi. puasa kita lah yang batal..

    samalah kalau saya kiaskan dengan seorang doktor memasukkan ubat ke dalam mulut kita. jadi. puasa siapa yang batal?. doktor kah?. haaaa. mestilah kita..

    harap dapat menjawab persoalan anda..:))

    ReplyDelete
  7. cik kiwi - hmm walaupun bukan kehendak kita?secara tak sengaja?

    ReplyDelete
  8. apa punye soalan entah...ada ke orang yang sudi nak korek hidung kita...cermin sendiri lubang hidung masing-masing. Aku rase puasa kite la batal, asal kite tak tepis je jari kawan yang korek tu...tengah layan stim ke? haha

    ReplyDelete
  9. ape punya soalan daaa
    pose kite kot yg batal

    yg kawan pun satu..da xde keje lain ke ape nk korek idung kite

    hakhak
    lawaknyeee lahhhh

    ReplyDelete
  10. kalau bukan kehendak kita dan secara tak sengaja. tak batal. tapi kita mesti lah tepis tangan kawan yang dok korek hidung kita tu kan. jangan biarkan sampai korek semua bijih..hahaha. :))

    ReplyDelete
  11. puasa ustaz tu kut yang batal...hahaha....

    ReplyDelete
  12. Si Burung - mana tau dorang men baling2 pensel dalam lubang idong?haha :D

    ReplyDelete
  13. ChaCha - haha.jangan buat kat idong saya ye!haha

    ReplyDelete
  14. CikYana- ala gamaknya dorang nak gurau senda kot?asyk main dam haji je..dorang men la cucuk2 idong.haha

    ReplyDelete
  15. Khairil - ustaz tu pon satu,penaya murid dia yang rata2 blom akhil baligh.haha

    ReplyDelete
  16. hahaha .. jap garu ketiak jap :D
    err aku rasa dua2 tak batal .. err nth r ..

    ReplyDelete
  17. dua2 tak batal.. haha.. baca benda ni nak gelak pun ada.. tapi tak lawak sangat.. pelik...

    ReplyDelete
  18. Alif Haris - haha kompius kan?aku lagi kmpius..berfikir sampai nak terbatal pose.haha

    ReplyDelete
  19. EKIN -hehe.kompom ke tak batal?ala nak gelak, gelak je la.tak batal pose :P

    ReplyDelete
  20. selamat berpuasa dan berbuka!nk mertabak dgn tau fu fa satu!hahaa

    ReplyDelete
  21. abg oii..korek tlinge ngan hidung xkan batal puase punye..=P

    ReplyDelete
  22. kejadahnye bulan..batal la.sesuka ati kata tak batal :)

    ReplyDelete
  23. hehe selamat berpuasa pelangi :)

    ReplyDelete
  24. hahaha...serius jam tak bole jawab...nywhr slmt menyambut bulan ramadhan

    ReplyDelete
  25. aku rasa dua2 pun tak batal....;)

    ReplyDelete
  26. betul la..sejak bile batal..ce baca ni..

    http://an-nawawi.blogspot.com/2007/09/hai-korek-hidung-pun-takkan-batal-puasa.html

    ReplyDelete
  27. an nyek - hehe.selamat menjalani ibadah pose gak :)

    harrazdani - betul bro?aku jadikan bro rujukan taw :)

    Cik Bulat :P - yeke?haa ok noted.den baca :) maceh

    ReplyDelete