You Memang Cantik Tapi..

6:42 PM

Leeya memandang cermin. Ditatap wajahnya puas2..dalam2. Apa yang dipandangnya pun tak tau. Kadangkala bibirnya mengukir senyum tanda puas. Tangannya kemudian melurut2 lembut rambutnya yang ikal mayang. Terurus bak berus gigi yang baru dibelinya semalam. Ye Leeya memang cantik, siapa yang terpandang pasti akan menoleh buat kali kedua termasuklah orang buta dan peminta sedekah yang buat2 buta. Entah berapa ramai lelaki yang cuba mendekatinya..cuba memiliki hatinya namun hampas semuanya. Ye dia sememangnya memilih, padanya wanita secantik dan sehebatnya hanya layak untuk jejaka yang hebat2 sahaja. Bukan sembarangan orang boleh memilikinya!


Tapi sejak berkenalan dengan Firman, hatinya yang ditutup sekian lama kini terbuka. Kembali berbunga2 tak seperti selalu. Firman, bos barunya itu baru sememangnya memenuhi kriteria jejaka pilihan hatinya. Tinggi lampai, berkumis nipis, bekerjaya hebat, kacak dan punyai poket yang cukup tebal. Tebal poket Firman.. semakin tebal harapan Leeya terhadapnya. Ternyata kecantikan dan keayuan Leeya turut menarik perhatian Firman. Dirinya tidak bertepuk sebelah tangan sahaja. Akhirnya pada suatu hari  Firman menghantar pesanan ringkas kepadanya, mengajaknya keluar makan malam.Girang hatinya kerana buat pertama kalinya dia akan keluar bersama Firman. Selama ini mereka tak pernah berbual, hanya pesanan ringkas menjadi pengganti diri. Bukan apa, Firman pun sibuk dengan kerjayanya.. dia pula komited di mejanya..bersolek bagai. Memastikan yang dia sentiasa rupawan di mata Firman.

Malam itu adalah malam yang ditunggu2 oleh Leeya. Firman rancang untuk menyambut besdaynya bersama2 buat pertama kalinya dan ingin memberitahu dirinya sesuatu. Tak keruan Leeya dibuatnya. Setelah tiba di lokasi yang dijanjikan, Leeya menunggu dengan penuh sabar. Pandai Firman pilih lokasi, restoran eksklusif yang privasi di pinggir bandar. Tak lama kemuadian dari jauh Firman berjalan menghampirinya, dan sesekali berhenti membuat pose yang bisa menggugurkan hati gadis2 di sekitarnya..termasuklah dirinya. Leeya benar2 angau..Firman sememangnya superb!

Bila mata bertentang mata, Leeya tertunduk bisu menahan malu. Firman tanpa banyak bicara, menyeluk poket seluarnya. Hatinya berdegup2 kencang. "Selamat hari lahir sayang..", ujar Firman. Sayang!! sila pengsan okey! Leeya membuka bungkusan kecil itu..tapi sedikit tergamam. Bukan cincin..tapi?? "Ye getah. Sempena besday u kali ni, i nak hadiahkan u getah. U suka?", kata2 Firman terus menyedarkan Leeya dari terus mengelamun. "Getah..nak buat apa ye?", Leeya terpinga2.. mahu sahaja dia terus meluahkan segala pertanyaan yang terbuku dalam otak sempit dia tu. "I dah lama perhatikan u. U cantik, putih gebu, ikal mayang. Tapi cuma satu..bulu hidung u panjang. Kalau orang lain tengok dari jauh..orang dah kata u bela misai. I rasa kalau u ikat dengan getah mesti lagi kemas. Kalau u buat sanggul ke, ponytail ke.. pun awesome!"

Leeya menatap kembali mukanya di hadapan cermin. Entah kenapa dia berlari meninggalkan Firman dalam keadaan terpinga2 tadi. Kata2 Firman di restoran tadi benar2 tikam dirinya sampai mati. Salah ke dia bela bulu hidung..bukan bela kutu! Dia pulak entah macamana boleh lupa nak mintak balik gunting yang housmate dia pinjam tempohari buat gunting cili kering. Ha kan dah miss trim bulu hidung. Hampeh!

P/s : Nak yang terbaik..kena jadi yang terbaik. Cermin muka dulu ye!

You Might Also Like

42 comments

  1. hahaha..ada plak org bela bulu hidung..

    ReplyDelete
  2. kelakar cerita nih. ehehe. nice jobs. :)

    ReplyDelete
  3. hadoiii..tak boleh belah lak citer ni..rekaan betul nih..ade ke patut simpan bulu idung..pastu buat gunting bulu idung pulak..adehh..

    tp moral value nyer tu sangat awesome!

    oOOooo som!

    ReplyDelete
  4. bulu idung ek T_T bdarah idung aku haha..

    ReplyDelete
  5. hahahahaha...siyes lawak..

    bulu idung ikat sanggul...hihi

    ReplyDelete
  6. hahahaha.. wat ponytail bulu idung.. gelak guling2

    ReplyDelete
  7. aku inga kan apa adii cuak aku..xyah guting2 trim2 .mesin troihh bulu hdung haa

    kiki

    ReplyDelete
  8. sorry keyboard aku rosak laa..hruf "t" xmau lekat..

    ReplyDelete
  9. adusss.....mula2 baca kemain best jer citer ni...part last...haruuuuu.....kelakooo ler ank mama ni...kakakakakaka( ketawa sampai sakit pipi)

    ReplyDelete
  10. ko mmg bukan penulis jiwang yg terbaik okey! :P

    ReplyDelete
  11. Leeya: Kau Kejam Man..Kau Kejam!!!!

    ReplyDelete
  12. hahahaha... adoi, spoil betul la bulu hidung tuuh.

    ReplyDelete
  13. hahaha..hado pulak cmtu..dh cntik tapi da kegemaran yang pelik..simpn bulu hidung..hehe

    ReplyDelete
  14. aduh ngok ngek tol..tak xjdi wanita sejati dah tu bulu hidung di belanya..muahaa

    ReplyDelete
  15. hahahahaha. alaaaaaa. ai pun bela jugakkkk. ade ai kisah??

    p/s: ade ke apzal weiii pompuan yang suka bela bulu idonggg. memandai je hang. hahahaha

    ReplyDelete
  16. la bulu idung lak yg dibelanya..hahaha

    ReplyDelete
  17. LELAKI LA BULU IDUNG PANAJNG....PPUAN MANA ADA...KAN..KAN...

    ReplyDelete
  18. Gila! pompuan cantik mane ade bulu idung terjulur! adeii...meroyan dah ko ni...akakakaka

    ReplyDelete
  19. :)try visiting this website http://www.bonniesrestaurant.com/

    ReplyDelete
  20. ade bulu hidong ea....dasat...giel kalau ade bela bulu kat idong mcm 2..eee...serabai je..ahha

    ReplyDelete
  21. hakhakhak! lawak giler.asal dia tak bagi gunting terus.hihihi :))

    ReplyDelete
  22. haish, hari2 pandang cermin tu,.ahh tak senonoh punye cerita,.mane ade pompuan cenggini,.

    ReplyDelete
  23. cerita menarik dah layan dan..
    sekali ending.. haha..

    ade ke org berbulu hidung pnjg smpai kna ikat dengan getah ? haha

    ReplyDelete
  24. biar pong ghopamu chantek...bolu hedongmu tetap mnjadi pojaan hatikhu....hahaa

    ReplyDelete
  25. kuang-kuang-kuang..memalukan sungguh itu anak!!~~=D..

    ReplyDelete
  26. kesengalan....

    xde bajet untk belik gunting ke nk gunting bulu hidong..haha

    ReplyDelete
  27. mak oi...ingtkan psl pa plak td...heheheh

    ReplyDelete
  28. haha . nak suruh ikat bulu hidung . cm pa g . haha .

    ReplyDelete
  29. kah kah kah.. apsal lu ni kelakar sgt beb? tergelak- gelak gua tau.. hahhhahaa!!~

    ReplyDelete
  30. kah3...entry ni tak boleh blah la... eh, ade ke bulu hidong panjang mcm tu..? tak pernah ku lihat lagi donkkk.. =P

    ReplyDelete