'> Persamaan Antara Seterika, Baldi dan Megi | afzalsukasuki

Blog Sihatimerahjambu



Saturday, November 19, 2011

Persamaan Antara Seterika, Baldi dan Megi

Assalamualaikum,

Selamat hari Sabtu. So apa plan korang selain sambung tido lepas bekpes? Sungguh tak mustajab betul korang kan? Tido je memanjang. Aku tak tau la nak buat apa.. ingat nak keluar pegi Mydin cari sabun basuh baju. Stok kat umah dah habis. Cari stok megi sekali.. menu utama bagi bujangan macam aku yang 'rajin'. Ha bila bukak cerita pasal megi ni, korang tau tak apa persamaan di antara seterika, baldi dan megi?

Rahsia megi terbongkar

Dulu masa aku sekolah asrama, kitorang mana boleh bawak heater atau cerek dalam sekolah. Kalau nak bawak pon kena daftar kejadah bagai..leceh. Nak air panas..kena amik kat dewan makan. Seterika je dibenarkan.. mungkin sebab senang nak gosok baju sekolah kot? So macam biasa bagi puak yang malas nak menapak sejauh saujana mata memandang nak ke dewan makan macam aku ni..aku akan gunakan ikhtiar lain. Yang lebih praktikal pada fikiran budak sekolah ketika itu

Seterika dipanaskan terlebih dahulu bagi mendapatkan suhu yang ideal. Kemudian dapatkan air secukup rasa, dicurahkan ke atas seterika tersebut beberapa kali sehinggan rasa air tu cukup panas untuk mengembangkan megi. Nah bijak kan? Panaskan air guna seterika! Bekas megi yang digunakan pula..kalau mujur adalah bekas kuih raya yang mak tapau dari umah. Kalau tak..cebok boleh digunakan. Tapi cebok selalunya penuh ngan perkakas mandi seperti sabun. Kang tak pasal2 bersih perut kena cuci. Adalah lebih baik gunakan baldi sebab baldi digunakan hijung minggu je. Tu nasib ada baldi..lagi parah kawan aku makan dalam besen!

Gambar dari Google. Kalau gambar aku..makan pakai tie

Selalunya kalau bekas dah besar gedabak macamtu..megi dimasak banyak2 dan dimakan secara berjemaah sambil bersuap suapan sekiranya perlu. Lebih afdhal dan lebih dekat dihati.. almaklumlah tu la tempat letak baju kotor, spender mahupun stokin. Bila dikenang2 kembali aku rasa sebab tu kot otak aku tersumbat. Hama stokin dan spender menyelinap masuk dalam alteri pulmonari secara senyap2..selama 5 tahun di asrama. Bingai kadang2

Tu kalau kes senior paksa masakkan megi malam2, mulalah fikiran nak buat dajal. Kawan aku pernah buat.. megi yang dimasak di dalam baldi..dipijak2 dengan kaki dan amik berkat kawan2 ludah sorang sikit.. agak dah cukup rasa masin cagu, cukup buih2 dan taik gigi baru diberi kat senior. Untung2 leh jumpa cebisan cili..padahal masak megi ayam! Tapi senior lebih bijak, dorang akan bagi kita rasa dulu. Hahaha hamik kau. Ko rasa sendiri air kaki kawan2 ko sendiri! Tak boleh blah tang buih2 tu..hahaha

Tu la cerita antara seterika, baldi dan megi. Pengalaman..pengalaman. Semua tu memori lama yang tak dapat aku lupakan. Kini aku tak masak lagi megi guna seterika..ada heater sendiri. Tak makan la dalam baldi, mangkuk banyak je kat dapur tu. Bila masak megi..tetiba rasa macam nak meludah. Tabiat lama kot? Hahaha. Tapi sekarang jarang sangat nak makan megi dah. Megi? Ape tu?

P/s : Papehal megi kari tetap legend dari dulu sampai sekarang :)

51 comments:

  1. omangaih, xleh la makan dalm baldi...
    giler ah~~hahaha

    ReplyDelete
  2. ni mesti dh terdesak sampai guna sterika nak masak maggie. hahaha..

    ReplyDelete
  3. Wah..dahsyat tol korang..saya duk asrama tak pernah terfikir nak wat benda-benda camtu..eh, patutla awak ada lebih enzim kesengalan, rupanya itu rahsia awak..hahaha :P

    ReplyDelete
  4. sedap wooo megi dlm baldi, muahahaa

    ReplyDelete
  5. erkk..panaskan air guna seterika??biar betul.. :D

    ReplyDelete
  6. alaaa megi kariiii my peberettttt :)

    ReplyDelete
  7. peerrh! memang otak kreatif! haaa! :)

    ReplyDelete
  8. eyyuuu...baldi tu baru beli ke or da sllu guna, huhu

    ReplyDelete
  9. hahaha...kelakar ada...geli pun ada..

    aiyakkk..nasib sekolah dulu duduk dekat asrama (rumah) mak jadi warden...hihi...

    ReplyDelete
  10. semua budak hostel expert bab ni kan...nasib la tak penah duduk hostel...kalo tak entah2 merasa jugak megi perasa kaki tu....

    ReplyDelete
  11. weekkkkk..nk bg kt senior tu yg x leh blah..haha...eee.:p

    kalo dok asrama mmg x leh pisahkan ngn megi la..even pmpn pun sama tp xdela msk lam baldi..kitorang byk je mangkuk2 mak kasi.hehe...

    ReplyDelete
  12. mama dulu pakai heater ..nyorok heater dri penggws....makan megi sekali skala x per...x leh selalu..nnti byk rambot yg gugur...rambut afzal tu pasal megi ke apa??huhuhuhu

    ReplyDelete
  13. megi tu nama I taww.. >_<

    hikks. kreatif la korang. ahahaha

    ReplyDelete
  14. megi tu nama I taww.. >_<

    hikks. kreatif la korang. ahahaha

    ReplyDelete
  15. megi tu nama I taww.. >_<

    hikks. kreatif la korang. ahahaha

    ReplyDelete
  16. ewwww . buih ??? haduhh . hamik kau .
    haha

    dalam besen pon ade ke ? berapa bungkus la tu , kan :))

    ReplyDelete
  17. adoiyaiiii..tak lalu makan cenggini..=_='

    ReplyDelete
  18. kembang tekak aku bace entry ni..haahha

    ape2 pun megi kari tetap the legend among megi2 yg len...

    ReplyDelete
  19. ni je mmpu...hdp bujng....hahhaa....megi sedap t0ooo

    ReplyDelete
  20. ko ni da napeeee nyahh :D hehehe sawan eyh :p

    ReplyDelete
  21. adoi ...gua pun prnh buat camni bro...sadis ...hahah ...siap berlubang baldi ...haha

    ReplyDelete
  22. giler lah...geli nyah nak makan gitu...huhuhu

    ReplyDelete
  23. wei! geli geleman bab ludah tu.dasyatlahhhhh ko zaman megi dalam besen. aku rilek jerk masak megi kat dapor.haha..sebab zaman sekolah mmg kat rumah. Hik3 =D

    mmg megi kari terbaikkk lahhhh! tp kekadang boring juga walau makan megi kari jer. geli tekak makan megi msak pakai heater jer. tak best! baik masak lg best =)

    ReplyDelete
  24. Macam sedap jer megi korang tuh...

    ReplyDelete
  25. errr selama Nurul duduk hostel, tak pernah lagi rasenye buat macam tu.. tp xtaw la kalaw student lelaki.. -.-

    ~kalaw buat macam tu, tak lalu nak makan! uwaaaaaaaaa~~

    ReplyDelete
  26. HAHA , lawaknya . Tak pernah dengar cara masak Maggi macam tuh :D

    ReplyDelete
  27. ah..budak laki mmg dasat lah...tak sanggup teman...

    tapi megi mmg best..terasa nikmat bile makan ramai2...

    ReplyDelete
  28. Eh hahahahahaha sama je perangai cam aku dulu kuangkuangkuangkuang ajo tul tp masak mammee bau sampai rumah warden tuuuuu

    ReplyDelete
  29. hahahaha..pes time denga orang masak megi dalam baldi....aiyaaa jimat betol

    ReplyDelete
  30. ekceli, ai dah janji nak letak shoutmix bile dah cukup 500 follower. lepasni kompem takde orang bising, FOLLOW ME <----jenama bedak

    ReplyDelete
  31. pastu suka buat keraskan milo 3 in 1 guna seterika hehe

    ReplyDelete
  32. sey araso mkn megidlm beledi ni sodap eh cam mkn dlm taaalaam.. haha tringaat zmn mudo2 :D

    ReplyDelete
  33. wah...pengalaman yg hampir sama...
    tp, time tu senior suruh makan...haha

    ReplyDelete
  34. huhu....megi baldi memang terbaik....part last tu memang dok tunggak baldi ke mulut masing-masing wat gaya cam kat tv tu

    ReplyDelete
  35. pengalaman kan! duk asrama mmg mcmtu, segalanya bersama!!

    ReplyDelete
  36. HAHA

    budak laki memang sinonim kan makan megi dalam baldi

    ReplyDelete
  37. kitorang yg pmpn ni masa u msk megi dan mkn terus dlm piyuk nasik. pnya pmls sekor2...tp best....

    ReplyDelete
  38. haha, boleh wat dokumentari ni.. memori skol ttp di hati

    ReplyDelete
  39. rmai jugk yg masak meggicmni ek..kreatif2..hahahaha

    ReplyDelete


Copyright © afzalsukasuki Designed by azhafizah.com