'> Abang.. Janji Tau | afzalsukasuki

Blog Sihatimerahjambu



Wednesday, February 8, 2012

Abang.. Janji Tau

Merlissa menangis, sudah dua hari arwah Irman pergi meninggalkannya namun keadaannya masih begitu. Masih berkurung di bilik. Laili rakan serumahnya hilang punca, takut2 la Merlissa akan buat sesuatu yang bodoh. Tapi dia tetap yakin yang kawannya itu mampu menghadapi dugaan yang maha hebat ini. Cuma apa yang mampu Laili lakukan berdoa agar semangat Merlissa kembali pulih dalam masa terdekat.

Dulu.. Merlissa dan Irman merupakan pasangan yang paling secocok dan bahagia, lagi 3 bulan mereka akan diijabkabulkan. Pada Merlissa, Irmanlah lelaki yang terbaik pernah hadir dalam hidupnya. Hasil perkenalan selama 3 tahun sejak semester akhir, akhirnya mereka merancang untuk  meneruskan ke fasa seterusnya. Ternyata ikatan cinta mereka benar2 kukuh sehingga berlaku tragedi berdarah yang menimpa Irman. Irman kemalangan di lebuhraya sewaktu pulang kerja lewat malam. Merlissa mula merasakan dunianya kini kosong. Segala janji2 yang dipatri bersama kekasihnya itu luluh di dalam ingatannya sahaja. Kini hanya tangisan dan airmata sahaja menjadi penemannya siang dan malam.

"Abang janji tau kita celebrate besday sayang sama2. Janji ngan sayang tau. Kalau tak, tak nak kawan abang", Merlissa memuncungkan bibir.. buat2 merajuk

"Ye sayang abang janji. Walau apa pun terjadi kita celebrate besday sayang sama2 ye. Abang ada suprise untuk sayang. Sayang tunggu ye", pujuk Irman lembut sambil mengusap pipi lembut Merlissa membuatkan Merlissa malu.


Itulah perbualan terakhir mereka sebelum Irman pergi meninggalkannya untuk selama lamanya. Tiada lagi pesan. Peti pesanan telefon bimbitnya sunyi..tidak seperti selalu. Tiba2 Merlissa menangkap bunyi decitan kaki pada tangga menuju ke biliknya. Jam di dinding menunjukkan pukul 2 pagi, sangkanya pasti Laili datang menjenguknya tetapi decitan kaki tersebut berhenti di hadapan biliknya. Tiada sebarang bunyi lagi kedengaran.

Merlissa menghampiri pintu, apabila dikuak dia mendapati tiada sediapa di situ. Seisi rumah gelap, memang dibiarkan gelap seperti selalu. Merlissa menghampiri bilik Laili dan menjenguk dari luar, kelihatan Laili sedang berselubung.. mungkin kerana kesejukan akibat hujan yang masih belum reda. Merlissa menuruni anak tangga meneju ke dapur. Sempat dia membelek2 gambar kenang kenangannya bersama arwah Irman. Memori bersama Irman tidak mampu dilupakannya walaupun sekelumit zarah.

Lamunan Merlisa tersentak tatkala mendengar ketukan di pintu utama rumahnya. "Siapa pula yang datang lewat2 pagi begini?", getus hati kecilnya. Dia membuka pintu.. tapi dia masih pelik kerana tiada siapa di luar. Cepat2 dia menutup pintu.. kerana tempias hujan mula membasahi lantai rumahnya. Bila dia mula beralih menuju ke dapur.. dia menangkap satu suara dari arah dapurnya. "Selamat hari jadi..selamat hari jadi..selamat hari jadi Merlissa, selamat hari jadi", kelihatan sesusuk tubuh yang memang tak asing muncul di balik pintu dapur menuju ke arahnya. "Abang!!", Merlissa menjerit melihat tubuh Irman yang tak sempurna dengan lehernya yang melentok patah ke bahu dan darah memenuhi lantai, mengesot menuju ke arah Merlissa. Irman menyeringai menampakkan baris giginya yang merah sambil tangannya menghulurkan sesuatu kepada Merlissa. "Suprise sayang!!", sebentuk cincin dihulurkan kepada Merlissa. Merlissa kaku, badannya lemah. Tubuh sejuk Irman merapati dan memeluknya. "Abang datang ni sayang.. abang janji abang kan datang kan?", itulah ungkapan yang sempat ditangkapnya diikuti hilaian kecil sebelum matanya menjadi gelap gelita.


Sementara di hospital berdekatan, suasana menjadi sedikit kecoh. "Nina mintak tolong telefon Doktor Zakiah, katakan padanya mayat di bilik 104 tiada di tempatnya.. dia dah hilang!", cemas muka Sister berkenaan apatahlagi jururawat yang mendengar berita tersebut. Masing2 hilang punca ke mana perginya mayat Mohd Irman Haji Sanusi.. yang pasti hanya seseorang sahaja yang tau kemana hala tujunya


P/s : Ingat jangan ikat sebarang janji sesuka hati..




60 comments:

  1. berbelit den baco irman merlissa nih..

    pengajaran.. jgn berjanji bukan-bukan.. :)

    ReplyDelete
  2. abang zal janji tau,,,jangan buat surprise kat saya mcm ni malam esok....ekeke

    ReplyDelete
  3. setuju~! jangan sesuka hati mengikat janji. sekali kita berjanji, haruslah tepati...

    ReplyDelete
  4. bulu kucing miss purple abis tegak baca entry ni huhu

    ReplyDelete
  5. ingat....serammm la awak.. takut kita nak g dapur malam2... :p

    ReplyDelete
  6. kahkahkah...erkkk..seram plak..nsb baik baca dsiang hari =__=""

    ReplyDelete
  7. kahkahkahkah sabo je lah
    eh kamo ada janji pd sape2 x..kamoo tu kan leh caya..muahahahahaha

    ReplyDelete
  8. uishhh, gambo tu yg tak berkenan nak tgk tuh...aishhh, sentap mak..

    ReplyDelete
  9. rasa nk kencing pun ada baca cite ko ni

    ReplyDelete
  10. tercabut sistem peranakan tgok gmbr tu tetibe.. uwaa T__T seram..

    ReplyDelete
  11. wah jahat betol afzal letak pic yg last tu..tak berani eden nak sroll tok komen..

    *nie pon berjaya scroll dgn tutop mata..walalaa

    ReplyDelete
  12. ingatkan crite romantik !! hadoy !!

    ReplyDelete
  13. pandainya reka2 cerita macam tu...tak seram pun hahhaaaa

    ReplyDelete
  14. erk..mayat berjalan ke naik kete tok?:P

    ReplyDelete
  15. punyelah eksaited!! ingtkn kot cerita romantik kalah titanic...sekali cerita seram lah pulok....atoiiiiaaaiiii...

    #tp, memang seram..tegak rmbut nephew gue...

    ReplyDelete
  16. uikk. bergegar jantung wa tok.

    okay, pegang pesanan tok tu :)

    ReplyDelete
  17. jap jap jap.
    nih cte antuuuuuu ke ?
    huh . so suweetttt

    ReplyDelete
  18. yer bang, ita janji tak kan men'dada' lagi lepas ni. men'dada'ngan abang je eh. ita janji. doa kan ita.

    ReplyDelete
  19. Rozita Che Wan?????

    chop!!! larikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

    ReplyDelete
  20. Takutnya......kekkeek..
    Bro kau ni ada ajer cerita best2 yekkk....

    ReplyDelete
  21. lg seram bila floating iklan ni ganggu pembacaan buat si pemilik laptop mini... ><"
    hj sanusi tokey satay xleh blahh!~

    ReplyDelete
  22. Isshhkkk ko ni...
    Kuat sangat fiksyennya...

    ReplyDelete
  23. mak aii, cm na comolot je ngn hantu tu. hahah, mcm2 tok ketua ni :D

    ReplyDelete
  24. bila tngok gmbr yg mnakutkn tu, trys tak jadfi bce smpai abis -_-'

    ReplyDelete
  25. aduyainye pon..menyesal den baco memalam buto nie :(

    ReplyDelete
  26. moral value:janji biar berpada pada...tak gitu pejal?

    ReplyDelete
  27. wah3 ...best nye citer ...huhu ...follow sini

    ReplyDelete
  28. gulp! kisah benar ke ni?hoho..bhaye2!

    ReplyDelete
  29. jalan crita tak seram..tapi seram nengok gambar tu...bleh delete tak? takoottt.

    ReplyDelete
  30. seram bertambah seram nengok gambor...ngeeeee tegak bulu mata den

    ReplyDelete
  31. eiii..pengsan!
    gambar tu menambahkan keseraman nya..
    auuummm!!

    ReplyDelete
  32. hamboi..siap tangkap gambar dengan awek yang dh mati..seram kowt !~

    ReplyDelete
  33. errkkk..gerunnya
    kisah benar ke ni

    ReplyDelete
  34. gulp*
    ok dah xnak janji mulai skrg...

    ReplyDelete
  35. caittt...baru nak feeling sedih. aleh2 citer hantu pulak dah. hahaha.. sama2 la macam yg terjadi dgn aida.. nasib x janji benda2 yg ngarut. huh!

    ReplyDelete
  36. Eiii seramnya, aku sensorang nih. Larikkkkkkkkk

    ReplyDelete
  37. terkejut den...

    tq yer masukkan my blog dlm ur bloglist..

    ur blog pun i masyukkan dalam bloglist jugak...

    :)

    ReplyDelete
  38. hahaha aduh. mula2 nk gelak. tp x jd plak.. skang buat cter seram ek ? hehe... hurm.. okay nie. tp buat la smbungan. huu

    ReplyDelete
  39. hahahah setailo giler citer ni...
    ingatkan citer jiwang tp citer hantu upenyer...woooohooo! setailo!

    ReplyDelete
  40. nice bro...sory..ni mcm 1st time je aku puji kan..tapi mmg terbaik lah...

    ReplyDelete
  41. Uihh ! meremang bulu dado den...terpacak2 bulu tiak.

    ReplyDelete
  42. Blurr kejap. Kiranya Irman ni hidup lagi ke tak? Adehh.

    ReplyDelete
  43. adui..cerita mula2 dah rmantik gitu
    haha...
    best2...i like..bgi 10 star la

    ReplyDelete
  44. nyesal remy baca crita nie......
    afzal..... skrg kul 1:50 pagi.......

    ReplyDelete
  45. hahahahahahaha...ni cito antu ko. majalah ujang ni

    ReplyDelete
  46. haha xbleh blah...dah mati bleh suprise kan lagi merlisa eak..ngekk...haha

    ReplyDelete


Copyright © afzalsukasuki Designed by azhafizah.com