Juadah Puasa Punya Cerita ~

6:21 PM

Assalamualaikum geng. Puasa tak hari ni? Aku harap korang masih berpuasa la ye. Ke dah masuk mood raya? Haha. So petang semalam ada terjah bazaar Ramadhan tak? Aku sure la pegi :)

Kalau aku pegi bazaar, aku cari lauk. Sebab nasi aku masak sendiri kat umah. Aku beli sebab aku bujang.. tapi kalau yang dah ada family besar tu, aku rasa masak sendiri lagi jimat kot? Then bila setiap anak request nak makan ape.. nak tak nak mak bapak dia pun terpaksalah belikan ye tak? Yela kalau tak beli, merajuk anak tu nanti. Sekurang2nya itu merupakan salah satu cara mendidik anak supaya rajin berpuasa. Kalau sorang dua anak tu boleh la handle lagi, tapi kalau dah masuk 14-15 orang..sendiri mau fikir la ye? Sape suh selalu 'eksiden'? Haha.

Cerita pasal lauk, semalam aku pusing2 bazaar memang ramai peniaga yang jual lauk. Tapi harganya tersangat la mahal !!Berkerut kejap apabila aku tanya ikan tilapia masak sambal seekor, sebesar tapak tangan pompuan boleh cecah harga RM6-RM8! Lauk paling murah dijual adalah sekitar RM3-RM4. Mahal betul kan? Harga aku beli sebelum puasa takde la macamni punya mahal. Then lauk2 yang dijual ada yang tak tahan lama.. mudah basi sebab tak dimasak dengan betul. Kalau ye pun nak untung lebih, nak cari duit raya.. bukan macamni caranya.


Aku pun ada beli kuih. Tapi harap maklum.. cantik di luar, belum tentu enak dimakan! Apa yang buat aku marah, kuih yang melibatkan penggunaan kelapa parut contohnya kuih ketayap dan cucur badak. Ni antara kuih feberet aku, tapi jadi hilang selera bila kelapa yang digunakan tu cuma hampas! Tawar dan kering sebab hilang rasa lemaknya. Aku makan hampas kelapa?? Dorang ingat bagi menatang makan ke hape?


Bab air pulak lain halnya. Kata air buah fresh..buah sebenar. Tup2 bila aku balik berbuka, air kordial je!! Mengucap panjang aku. Sakitnya hati bila ditipu bulat2. Bulan2 puasa macamni pun masih ada sikap tamak dan penipu. Meniaga la dengan jujur dan ikhlas, aku kompom mesti ramai pelanggan akan kembali beli lagi.


Macam2 karenah kita akan jumpa. Kita sebagai pengguna ada hak buat pilihan. So buatlah pilihan yang sewajarnya ye :) Kalau yang rajin tu, better korang masak sendiri la kat umah ye. Tetapi bagi aku, sekali aku terkena..aku takkan singgah lagi ke situ. Harap maaf.


P/s : Gambar2 di atas adalah ihsan kak Google. Jangan pandang lelama, aku takut korang
        klimaks sampai rasa nak berbuka nanti. Haha

You Might Also Like

34 comments

  1. cettt, dtg shtbx semata2 nak cakap apa ko beli kat bazar..poodaahhh,hahaahah

    ~~ha..lana xdpt fokus entry ni, asyik tgk air wrna wrni tu je,haahahaha

    ReplyDelete
  2. kalau kuih dan air2 ni rasanya baik buat sendiri la..
    lauk je kot kalau nak beli pun bila
    dah terpaksa kan>..
    sebiknya masak sendiri la..
    puas hati..
    buat boleh bagi jiran2 lagi..

    ReplyDelete
  3. Lana - haha ye la kena amik tau judah berbuka kengkawan.hehe :P

    Diana - kiranya semua buat sendiri la ye?Hehe

    ReplyDelete
  4. wah! mcm warna ade.. e2 yg buat lg nk membeli kalO g bazar ramadan.. nafsu2.. huhu

    ReplyDelete
  5. stuju2..masak sendiri lg baik..jgn m'bazir..skali sekala kalo nak beli bole la..kalo hari2 alamtnye botak la kpale si ayah..huhu :)

    ReplyDelete
  6. xberkesempatan nk g bazar lg... masak sndiri je.... :)

    ReplyDelete
  7. taux pe..pnh kne..beli popia..isi dalam dia basii.. :(

    ReplyDelete
  8. Cik Diana - haha biasala semuanya nampak menarik kan?kan?

    Seri Manja - haha kalau bapak dah pattern botak, dia botak tang lain plak.gugur bulu ketiak.haha

    Diari oF Mine - wah rajinnye..tapi mak yang masak kan?hehe

    ChaCha - tu la awak.Kata nak bli ayam percik?murtabak ayam?popia plak yang dia beli.haha

    ReplyDelete
  9. dalam semua2 .tu..air yg pling teliur skali ....

    ReplyDelete
  10. diorang lebih pentingkan keuntungan...apa yang saya perasan...saiz kuih semakin kecil dan harga semakin naik pula

    ReplyDelete
  11. bulan puase pon nak tipu2 kan..ermm

    ReplyDelete
  12. aku pun serik semalam beli nasi tomato basi tak boleh makan...time tengah berbuka lagi gi masjid terdekat gi cari makanan untuk berbuka....serik dah pas ni tak nak cari makanan lag kat bazar, kecuali febret aku murtabak

    ReplyDelete
  13. faRHa@miSS Vio - haah air.nampak sejuk,segar dan menyamankan (macam iklan plak) haha

    Puteri Kasih - betul tu wak :( semua dah kecik2 kan.sekali masuk mulut je :(

    Burung - haa ko punya kes lagi sadis.baru beli dah basi!!Tu ntah bila punya nasik dia masak la.lenkali ko jmpa ko sound direct je!!

    syrupmasin - haah memang dasar penipu seumur hidup kot?

    Pesona Algebra - hehe trimas2 :)

    ReplyDelete
  14. miss Tira - best ke?sekarang nampak tak bes sbb dah kenyang :P

    ReplyDelete
  15. ni dah berbuka..tgk makanan pun dah tak lalu da..nampak air jagung pun dah tak rasa apa2 haha

    ReplyDelete
  16. sabar ye afzal. kalau mahal, sedap tak pe lah kan. Terlalu ghairah kaut keuntungan mcm ni la jadinya.. jujur n ikhlas kunci keuntungan. (^_^)

    ReplyDelete
  17. bulan puasa ni sume benda nak jual mahal2... peniaga ni taknak ke dapat pahala lebih, jual la murah skit... kan kan?? (^__^)V

    ReplyDelete
  18. ZouL - haha tu semalam..kang tengahari nampak pic ni rasa best balik.haha

    laskar pelangi - hmm air tebu takde.ada air dalam pic tu je :P

    aiNa yaZiD - haah nak kaut untung time2 pose cenggini memang sangat kejam :(

    Miz Novexx - haah sebab dorang nampak keuntungan dunia je.kalau dorang nmpak keuntungan di akhirat nanti, takkan dorang buat cenggini kan?uhuk2

    ReplyDelete
  19. aku penah beli air 50sen.. murah mmg murah, ramai gila beli. sekali dah berbuka, minum rasa macam air paip letak ais je.. patut murah semacam. hahaha

    http://www.iefwatsahaja.com

    ReplyDelete
  20. yelah...kadang2 org berniaga masa bulan puasa ni cam lepas batuk ditangga aje. jauh sekali dgn niat nak sedekah... lauk basilah... kuih semalam punyalah... macam2 betul kan.

    nak selamat mmg masak ajelah kat rumah. jimat dan sedap!

    ReplyDelete
  21. ifwat SAHAJA - haha tak boley blah.kira macam letak pewarna je la kot? ko tak dengar kot org tu pesan, gula taruk sendiri kat umah.haha

    Izan Ishak - haah betul tu sependapat la ngan saya.lagipun kena ajar anak2 dan suami makan dari air tangan isteri :)

    #jimat sudah tentu..sedap tu tak pasti :P hehe joking

    ReplyDelete
  22. blom sempat singgah bazar lg...masak sdr je yg simple2...

    ReplyDelete
  23. kalau hidup bujang...beli lebih baik kot..jimat masa, usaha & tenaga... tapi beli berpada2...

    berhati2 dengan peniaga yang amek kesempatan...huhu..

    ReplyDelete
  24. AIEN NOT ALIEN -yeke?kalau berdua pon rasanya beli siap lagi jimat -menggalakkan bini malas masak.haha

    ReplyDelete
  25. so far 2-2 hari bkk pose kin menu yg ditapau kat bazaar adalah sgt sedap.. tp 2-2 hari kin bkk pose minum air kosong jer. jaga kesihatan. cewah!

    ReplyDelete
  26. eikieyn - kata orang,minum air kosong mengenyangkan.btol ke? :)

    ReplyDelete
  27. dorang ni nak meniaga tapi tak tak ikhlas ni ler jadinya

    ReplyDelete
  28. wow...sedapnya tgk mknan dlm ni..hehe.

    ReplyDelete
  29. muse - ni fikir nak untung je bro :(

    Razz - sedap ke?nak?amik la 8.haha

    ReplyDelete